„Sezon ogórkowy” w biznesie online – jak podejść do niego ze spokojem i strategicznie?

You are currently viewing „Sezon ogórkowy” w biznesie online – jak podejść do niego ze spokojem i strategicznie?

„Sezon ogórkowy” w biznesie online i offline to czas urlopów i wakacji, który dla większości firm najczęściej przypada na lipiec i sierpień. Jak podejść ze spokojem do tematu sezonu ogórkowego w biznesie oraz w jaki sposób zaplanować ten czas w swojej firmie?

Praca i biznes podczas wakacji w życiu przedsiębiorczej mamy

Zdecydowana większość moich Klientek, a także Obserwatorek to mamy dzieci w wieku przedszkolnym czy szkolnym. Czyli osoby, które jakoś „muszą” zorganizować dwa miesiące życia młodego człowieka i jednocześnie pogodzić to z prowadzeniem firmy i generowaniem przychodów. Sama też jestem mamą (2-latki i 5-latki), a poza tym prowadzę biznes online, w znacznym stopniu oparty o usługi 1:1. Doskonale wiem, że dwa miesiące wakacji mogą oznaczać dwa miesiące bez przychodów (lub o bardzo niskich przychodach). Nawet jeśli nie jesteś mamą lub masz zapewnioną opiekę i atrakcje dla dzieci, „sezon ogórkowy” też Cię może dotykać. Na przykład, jeśli Twoje Klientki biorą sobie te dwa miesiące wakacji. Jak zatem podejść do tych letnich miesięcy ze spokojem? Jak strategicznie zaplanować ten czas w swojej firmie?

Wakacje (nie tylko) od edukacji

Większość moich Klientek działa w branży edukacja i rozwój. Dlatego w dalszej części podaję przykłady bazujące na tego typu biznesach. Ale to nie jest tak, że wakacje dotyczą tylko edukacji dzieci. Większość kursów językowych dla dorosłych startuje we wrześniu lub październiku i kończy się w czerwcu. Największy boom na sprzedaż szkoleń biznesowych to wrzesień albo styczeń. I zwłaszcza w tym drugim przypadku obietnica, że przed wakacjami skończymy, brzmi kusząco. Ale urlopy tak naprawdę planują wszyscy. Jeśli jesteś Wirtualną Asystentką, też pewnie planujesz urlop na letnie miesiące, bo Twoi Klienci też są wtedy na urlopach i tak jest łatwiej dla wszystkich. Jeśli sprzedajesz kursy online i robisz to na webinarach, pewnie na żywo też odnotowujesz mniejszą frekwencję.

Dzieci w domu, a klienci na urlopach

Powiedzmy jednak, że postanowiłaś, że pracujesz, ale… mniej. Jest to całkiem sensowne i racjonalne podejście. Nie jestem zwolenniczką podejścia wszystko albo nic. Uważam je za ograniczające. Jednak samo powiedzenie „pracuję mniej” jest bardzo niejednoznaczne. Warto doprecyzować, co ono dla Ciebie oznacza. Zwłaszcza jeśli Twoje dzieci są w domu, a Twoi Klienci na urlopach. Co może to dla Ciebie oznaczać? Nad czym warto się zastanowić? Co zaplanować?

3 kroki, by zaplanować pracę w wakacje

  • Po pierwsze: w jakich godzinach pracujesz, a w jakich zajmujesz się dziećmi. Czy jest jeszcze inna osoba, która mogłaby wesprzeć Cię w opiece nad dziećmi? Nie zawsze musi to być drugi rodzic czy babcia. Coraz bardziej popularne są inicjatywy sąsiedzkie czy wśród znajomych. Sama w ubiegłym roku gościłam przez kilka dni córkę mojej przyjaciółki.
  • Po drugie: w jakich terminach Twoi Klienci są na urlopach? Jakie działania planują na ten czas, w jaki sposób będziecie się komunikować ze sobą? Podobnie jest, jeśli to Ty współpracujesz np. z Wirtualną Asystentką czy Social Media Managerem. Warto wcześniej ustalić, kiedy te osoby będą na urlopach.
  • Po trzecie: pamiętaj o Twoim urlopie, Twoim odpoczynku i czasie tylko dla siebie. Pisała o tym Mariola Olkowicz w swoim artykule: Macierzyństwo i praca zdalna: jak nie zaniedbywać rodziny i siebie?

Ogórkowy sezon możliwości

Skoro masz mniej czasu na pracę, to zadbaj o to, aby ten czas był wykorzystany efektywnie. Absolutnie nie mam tutaj na myśli, żeby cisnąć i robić jak najwięcej. Raczej chodzi mi o to, aby wybierać takie działania, które mają sens. To normalne, że latem ludzie są na urlopach, spędzają więcej czasu na spacerach, rowerach czy grillach. Dlatego nie jest dla mnie zaskoczeniem, że live’y i webinary latem nie cieszą się aż tak dużą popularnością. Nie mówię, że w ogóle nie warto organizować ich w wakacje, ale warto wziąć pod uwagę specyfikę sezonu letniego.

Zawsze robiłaś webinar sprzedażowy? Zastanów się, jak inaczej możesz powiedzieć swoim odbiorcom o swoim nowym kursie czy programie.
Chcesz w końcu zacząć robić live’y i przestać odkładać to w nieskończoność? Pomyśl jaki temat zainteresuje Twoich odbiorców i zachęć ich do obejrzenia nagrania.

To, że ludzie są na urlopach, nie oznacza, że nie kupią Twoich kursów, ale… być może warto dostosować sprzedaż do klienta, a nie do kalendarza. Mam tu na myśli między innymi zautomatyzowane lejki sprzedażowe, czyli takie sekwencje maili wysyłane do czytelnika newslettera po tym, jak zapisze się po jakiś gratis. Nie będę się tutaj wgłębiać w temat automatyzacji. Natomiast jeśli masz w swojej ofercie produkt typu kurs do samodzielnej pracy czy e-book, warto pomyśleć o stworzeniu takiego lejka.

Lato to czas, by popracować nad ulepszeniem biznesu

Lato to także świetny czas na pracę za kulisami biznesu. Czyli co konkretnie możesz zrobić?

  • Możesz przygotować wspomniany wyżej lejek sprzedażowy.
  • Jeśli pracujesz 1:1, możesz stworzyć swój pierwszy produkt skalowalny (e-book czy kurs).
  • Możesz zrobić porządek w ofertach (a pod koniec sierpnia wielką wyprzedaż ofert, z którymi się żegnasz).
  • Możesz popracować nad swoją stroną www (zaktualizować, ulepszyć, może dodać blog czy podcast).
  • Możesz zająć się planowaniem działań biznesowych i rozwojem (np. przerobić w końcu kurs, który od kilku miesięcy czeka, aż do niego zajrzysz).

Zdaję sobie sprawę, że powyższe działania nie przynoszą przychodu. Ale… przyczyniają się do niego. Pomyśl tylko, zadbana, aktualna strona www przyciąga klientów i zachęca do współpracy z Tobą. A porządek w ofertach ułatwia Ci ich komunikację. Wiem, że wszystkie wymienione wyżej tematy często są spychane na dalszy plan. Dlatego, luźniejszy terminarz w pracy to świetny moment, by się nimi zaopiekować. A to zaprocentuje.

Dlaczego warto już wcześniej zaplanować lipiec i sierpień w biznesie?

Wyobraź sobie: dzieci w końcu „dały Ci” popracować, ale umówiłaś się, że za godzinę do nich wracasz. Siadasz do komputera, zastanawiasz się, co masz zrobić, przeglądasz Instagrama… I tak mija 30, może 40, a może i 50 minut… Znam to! Miałam tak długi czas, ale mnie to frustrowało. Dlatego po udziale w programie Marioli Olkowicz zaczęłam lepiej określać priorytety. Jak to wygląda w praktyce? Jeśli na lipiec i sierpień w swoim biznesie zaplanowałaś budowę lejka sprzedażowego, to siadasz i planujesz konkretne zadania w tym projekcie. A później po prostu je wykonujesz. Dzięki temu nie masz poczucia straconego czasu. Działasz i biznes prze do przodu w kierunku, który sobie określiłaś.

Dwa miesiące wakacji w biznesie

Zapytasz może, a co jeśli po zaplanowaniu czasu dla siebie i czasu z dziećmi, wyszło Ci, że za bardzo nie masz czasu na pracę? Albo najzwyczajniej w świecie czujesz, że nie masz ochoty pracować w czasie wakacji? To też jest OK. I to także warto sobie zaplanować i ustalić z samą sobą. Dzięki temu unikniesz frustracji, że miałaś coś zrobić, a nie zrobiłaś. Twoim planem na sezon ogórkowy jak najbardziej może być po prostu odpoczynek. W takim przypadku warto, żebyś od razu zaplanowała sobie powrót do pracy. Tutaj ciekawy artykuł o tym jak wrócić na Instagram do dłuższej przerwie: Jak wrócić do gry na Instagramie po dłuższej nieobecności?

Mary Czekaj
Autorką zdjęcia jest Dominika Zwierzyńska.

 

Autor: Mary Czekaj — pomagam Kreatywnym Duszom odnaleźć prostą drogę wśród technicznych meandrów biznesu online. Tworzę strony www, newslettery, sklepy i platformy kursowe, które wspierają Cię i Twoje działania! Jeśli chcesz skorzystać z mojego wsparcia przy planowaniu Twoich biznesowych działań na sezon ogórkowy i nie tylko — zapraszam do kontaktu mailowego lub na Instagramie.

Miejsca w sieci:

Redakcja e-Wenus.pl

Wyjątkowy cyfrowy magazyn i najlepszy kobiecy portal e-Wenus.pl tworzony jest przez kobiety i dla kobiet. Magazyn o współczesnym świecie widziany oczami kobiet porusza istotne dla nich tematy. Naszymi czytelniczkami są kobiety nowoczesne, czyli:
  • Przedsiębiorcze Polki prowadzące własne firmy i działalność nierejestrowaną, a także te pracujące na etacie.
  • Mamy poświęcające się macierzyństwu lub łączące pracę zawodową z wychowywaniem dzieci.
  • Kobiety niezależne i singielki, które mają odwagę żyć według własnych zasad.
Chcemy być inspiracją dla innych kobiet dzielić się poradami na wiele życiowych kwestii i zachęcać do rozwoju w każdej dziedzinie życia. Piszemy o wydarzeniach i książkach dla kobiet, a także o finansach, stylu życia, pracy i biznesie, hobby, ezoteryce, rozwoju osobistym, modzie, urodzie, zdrowiu, zakupach, kulturze, wnętrzach i kobiecych pasjach jak np. w cyklu artykułów pt. Pasjonatki.