Komunikacja wewnętrzna w firmie – czemu nie zawsze działa?

You are currently viewing Komunikacja wewnętrzna w firmie – czemu nie zawsze działa?

Komunikacja wewnętrzna w dużych firmach jest bardzo złożona i utrudniona przez formę pracy jaką wykonują osoby na różnych stanowiskach. Coraz więcej pracowników decyduje się na pracę zdalną lub hybrydową – co często negatywnie wpływa na komunikację między pracownikami. Brak komunikacji sprawia, że działania są opóźnione, powstają plotki lub błędne informacje i tworzy się wewnętrzny chaos w korporacji.

Komunikacja wewnętrzna w małej firmie

W małych przedsiębiorstwach komunikacja jest bardziej bezpośrednia i ma swobodne podejście, ponieważ pracownicy się znają, co sprzyja otwartej wymianie informacji. Takie rozwiązanie ma swoje plusy, a jednym z nich może być szybsze działanie zespołu i łatwiejsze podejmowanie decyzji. Komunikacja wewnętrzna w małej firmie odbywa się w prosty sposób, bo najczęściej face to face, drogą telefoniczną, e-mailową lub przez komunikatory.

Błędy w komunikacji wewnętrznej małych firm

Błędy jakie najczęściej popełniają małe firmy to brak zaangażowania w rozwój komunikacji pracowników, szybkie podejmowane decyzję, które nie zawsze są dobrze przemyślane. Zacieranie się granic między pracownikami, czego efektem jest brak hierarchii w zespole.

Komunikacja wewnętrzna w dużej firmie

W dużych korporacjach komunikacja jest bardziej złożona, bardzo często opiera się na strategii i ma wyznaczone osoby do nadzorowania komunikacji wewnętrznej między pracownikami. Jednym z większych minusów w dużych korporacjach jest to, że pracownicy się zmieniają.

Błędy w komunikacji wewnętrznej dużych firm

Ciągła rekrutacja i brak komunikacji, szkoleń, które mają wpływ na rozwój pracowników i firmy to jeden z największych błędów. „Zamiatanie spraw pod dywan” to powtarzający się schemat, który sprawia, że problem narasta i trudno jest potem naprawić zarówno komunikację, jak i wizerunek pracownika czy też przedsiębiorstwa.

Błędy, które niszczą komunikację w firmie

1. Komunikacja jednostronna
2. Realizacja celów zarządu, a nie pracowników
3. Wyciszanie głosu pracowników
4. Brak digitalizacji w firmie
5. Brak narzędzi analitycznych
6. Brak podejścia nastawionego na user-experiense
7. Krótkowzroczność
8. Brak mobilizacji pracowników

Komunikacja wewnętrzna w firmie

Wizerunek a komunikacja wewnętrzna

Wizerunek w firmie jest ważny i im wyższe stanowisko tym bardziej jesteśmy narażeni na ocenianie. Bardzo widoczne stają się opinie o pracodawcach – tych byłych lub obecnych na platformie GoWork. Najczęstszymi problemami są niskie płace, mobbing, nadgodziny, brak szkoleń, brak profitów i „śmieciowe umowy”. Kolejnym punktem jest konieczność pracy pod presją czasu i zbyt duży zakres obowiązków, czyli nie dostosowany do stanowiska i wynagrodzenia. Brak komunikacji wewnętrznej w korporacjach, przedsiębiorstwach, firmach powoduje tego typu chaos. Aż w końcu problemy się nawarstwiają i kończą się na drodze sądowej. Negatywne opinie mają wpływ na rekrutację nowych pracowników, rozwój firmy, czy też postrzeganie przez konkurencję.

 

Autor: Marta Rodzik – dziennikarka, ekspertka ds. wizerunku i PR-u, założycielka Rodzik Agency PR. Wyróżniona nagrodą Tuz Biznesu od tygodnika „Wprost” w kategorii Osobowość Biznesu. Pomogła wielu osobą zadbać o wizerunek zawodowy. Więcej na https://rodzik-agencypr.com/.

Redakcja e-Wenus.pl

Wyjątkowy cyfrowy magazyn i najlepszy kobiecy portal e-Wenus.pl tworzony jest przez kobiety i dla kobiet. Magazyn o współczesnym świecie widziany oczami kobiet porusza istotne dla nich tematy. Naszymi czytelniczkami są kobiety nowoczesne, czyli:
  • Przedsiębiorcze Polki prowadzące własne firmy i działalność nierejestrowaną, a także te pracujące na etacie.
  • Mamy poświęcające się macierzyństwu lub łączące pracę zawodową z wychowywaniem dzieci.
  • Kobiety niezależne i singielki, które mają odwagę żyć według własnych zasad.
Chcemy być inspiracją dla innych kobiet dzielić się poradami na wiele życiowych kwestii i zachęcać do rozwoju w każdej dziedzinie życia. Piszemy o wydarzeniach i książkach dla kobiet, a także o finansach, stylu życia, pracy i biznesie, hobby, ezoteryce, rozwoju osobistym, modzie, urodzie, zdrowiu, zakupach, kulturze, wnętrzach i kobiecych pasjach jak np. w cyklu artykułów pt. Pasjonatki.