Komunikacja wewnętrzna w dużych firmach jest bardzo złożona i utrudniona przez formę pracy jaką wykonują osoby na różnych stanowiskach. Coraz więcej pracowników decyduje się na pracę zdalną lub hybrydową – co często negatywnie wpływa na komunikację między pracownikami. Brak komunikacji sprawia, że działania są opóźnione, powstają plotki lub błędne informacje i tworzy się wewnętrzny chaos w korporacji.
Spis treści
Komunikacja wewnętrzna w małej firmie
W małych przedsiębiorstwach komunikacja jest bardziej bezpośrednia i ma swobodne podejście, ponieważ pracownicy się znają, co sprzyja otwartej wymianie informacji. Takie rozwiązanie ma swoje plusy, a jednym z nich może być szybsze działanie zespołu i łatwiejsze podejmowanie decyzji. Komunikacja wewnętrzna w małej firmie odbywa się w prosty sposób, bo najczęściej face to face, drogą telefoniczną, e-mailową lub przez komunikatory.
Błędy w komunikacji wewnętrznej małych firm
Błędy jakie najczęściej popełniają małe firmy to brak zaangażowania w rozwój komunikacji pracowników, szybkie podejmowane decyzję, które nie zawsze są dobrze przemyślane. Zacieranie się granic między pracownikami, czego efektem jest brak hierarchii w zespole.
Komunikacja wewnętrzna w dużej firmie
W dużych korporacjach komunikacja jest bardziej złożona, bardzo często opiera się na strategii i ma wyznaczone osoby do nadzorowania komunikacji wewnętrznej między pracownikami. Jednym z większych minusów w dużych korporacjach jest to, że pracownicy się zmieniają.
Błędy w komunikacji wewnętrznej dużych firm
Ciągła rekrutacja i brak komunikacji, szkoleń, które mają wpływ na rozwój pracowników i firmy to jeden z największych błędów. „Zamiatanie spraw pod dywan” to powtarzający się schemat, który sprawia, że problem narasta i trudno jest potem naprawić zarówno komunikację, jak i wizerunek pracownika czy też przedsiębiorstwa.
Błędy, które niszczą komunikację w firmie
1. Komunikacja jednostronna
2. Realizacja celów zarządu, a nie pracowników
3. Wyciszanie głosu pracowników
4. Brak digitalizacji w firmie
5. Brak narzędzi analitycznych
6. Brak podejścia nastawionego na user-experiense
7. Krótkowzroczność
8. Brak mobilizacji pracowników
Wizerunek a komunikacja wewnętrzna
Wizerunek w firmie jest ważny i im wyższe stanowisko tym bardziej jesteśmy narażeni na ocenianie. Bardzo widoczne stają się opinie o pracodawcach – tych byłych lub obecnych na platformie GoWork. Najczęstszymi problemami są niskie płace, mobbing, nadgodziny, brak szkoleń, brak profitów i „śmieciowe umowy”. Kolejnym punktem jest konieczność pracy pod presją czasu i zbyt duży zakres obowiązków, czyli nie dostosowany do stanowiska i wynagrodzenia. Brak komunikacji wewnętrznej w korporacjach, przedsiębiorstwach, firmach powoduje tego typu chaos. Aż w końcu problemy się nawarstwiają i kończą się na drodze sądowej. Negatywne opinie mają wpływ na rekrutację nowych pracowników, rozwój firmy, czy też postrzeganie przez konkurencję.
Zaglądaj na najlepszy kobiecy portal po więcej podobnych porad i inspiracji.
Autor: Marta Rodzik – dziennikarka, ekspertka ds. wizerunku i PR-u, założycielka Rodzik Agency PR. Wyróżniona nagrodą Tuz Biznesu od tygodnika „Wprost” w kategorii Osobowość Biznesu. Pomogła wielu osobą zadbać o wizerunek zawodowy. Więcej na https://rodzik-agencypr.com/.