Gdzie w sieci sprzedawać rękodzieło?

You are currently viewing Gdzie w sieci sprzedawać rękodzieło?

Wyroby rękodzielnicze najczęściej promuje się w mediach społecznościowych. Nic dziwnego — jest to bezpłatne i łatwe rozwiązanie, szczególnie dla rękodzielników, którzy dopiero zaczynają sprzedawać swoje wyroby. Czy jest skuteczne? To już kwestia dyskusyjna. Na Facebooku istnieje wiele grup poświęconych sprzedaży rękodzieła, tyle samo jest profili promujących wyroby różnych twórców na Instagramie. Więc… czy to dobry pomysł, by pokazywać się w takich miejscach? I tak i nie.

 

Wady promocji rękodzieła w social mediach

Większość osób, które odwiedza takie grupy i profile to inni rękodzielnicy, którzy chcą sprzedać swoje produkty. Niewielu z nich będzie chciało kupić Twoje. Nie dlatego, że im się nie podobają, czy ich obecnie nie potrzebują, ale dlatego, że te osoby są na tych grupach z innego, konkretnego powodu — chcą sprzedawać. Tak samo jest na profilach na Instagramie dla rękodzielników. Zobacz, kto obserwuje i udziela się na tych profilach — w większości są to inni rękodzielnicy.

 

Zalety promocji rękodzieła w social mediach

Ponieważ wśród innych sprzedawców znajdą się osoby — klienci, którzy chcą coś kupić, może produkt, który tworzysz właśnie Ty, ale… gdy np. Pani Basia doda post typu „szukam świecy zapachowej do 30 zł” to w ciągu kilku minut, pojawi się setka (jak nie więcej) komentarzy innych rękodzielników, którzy sprzedają świece zapachowe do 30 zł, tak samo jak Ty. Jakie jest prawdopodobieństwo, że Pani Basia kupi świece akurat od Ciebie? Małe, choć szansa zawsze jest. Zwiększeniem szansy na bardziej skuteczną sprzedaż jest wyróżnik. Czy Twoja marka i Twoje produkty taki mają?

Skoro grupy na Facebooku i profile na Instagramie dla rękodzielników nie są najlepszym rozwiązaniem, to gdzie szukać klientów? Na grupach na Facebooku i profilach na Instagramie! Tylko że w tych grupach i na tych profilach powinna być Twoja grupa docelowa. Spójrz na przykłady poniżej!

 

Świece zapachowe hand-made

Twoje świece są nie tylko ładną ozdobą, ale również „umilaczem” czasu. Celuj w grupy, gdzie znajdują się osoby zainteresowane dbaniem o siebie, dbaniem o swój komfort, lubiące relaksować się w piątkowy wieczór w wannie z kieliszkiem wina i odpaloną świecą. Mogą to być również osoby, które prowadzą salony spa lub kosmetyczne, a świece zapachowe kupują po to, by umilić czas swoim klientkom podczas zabiegów.

 

Kwietniki z makramy

Twoje makramy pełnią rolę kwietników? To chyba wiadomo, że będziesz szukać swoich klientów na grupach dotyczących roślin! Istnieje również wiele lokalnych grup na Facebooku dotyczących sprzedaży roślin i akcesoriów w danej okolicy. Kolejną opcją mogą być grupy i profile wnętrzarskie. Zaprezentuj swoje makramowe kwietniki jako niezbędny element wystroju wnętrza.

 

Biżuteria z naturalnymi kamieniami

Tworzysz biżuterię z naturalnymi kamieniami, szukaj więc osób, które oprócz tego, że są zainteresowane zakupem biżuterii, to dodatkowo ciekawią ich znaczenia kamieni. Postaw na grupy z naturalnymi produktami, z afirmacjami i rozwojem duchowym, grupy holistyczne i duchowe. Może Twoją grupą docelową są osoby, które interesuje duchowość, human design?

 

Gdzie jeszcze można promować swoje rękodzieło?

Platformy sprzedażowe

Platformy sprzedażowe typu etsy, allegro, vinted – są to miejsca, w których nie musisz się wybijać z ogłoszeniem. Dodajesz swoje produkty do katalogu, a użytkownicy sami mogą je wyszukać. Najczęściej jest to opcja bezpłatna, choć jeśli chcesz wyróżnić lub podbić swoje ogłoszenie, wtedy należy zapłacić za taką możliwość platformie sprzedażowej. Pamiętaj również o prowizji od sprzedaży, która może pojawić się na niektórych tego typu stronach.

 

Stacjonarne sklepy z rękodziełem

To dobre miejsca, w których możesz pokazać się ze swoimi produktami w danym mieście i dotrzeć do osób, które nie korzystają z mediów społecznościowych lub które chcą zrobić zakupy „na żywo”. W Polsce otwiera się coraz więcej takich sklepów. Może warto spróbować? Pamiętaj jednak o umowie, którą podpisujesz z danym sklepem. W wielu miejscach obowiązuje umowa komisowa, czyli pieniądze ze sprzedaży otrzymujesz dopiero gdy Twój produkt sprzeda się w sklepie. Zastanów się, czy opłaca Ci się zainwestować swój czas i pieniądze w produkcję dużej ilości rękodzieła, z brakiem gwarancji na zwrot.

 

Sprzedaż rękodzieła – o tym pamiętaj!

Pamiętaj, że dodanie samego ogłoszenia to nie wszystko! Warto jest zadbać o zdjęcia i filmy z udziałem Twoich produktów. Nie zapomnij również o opisie. Informacje o materiale, sposobie wykonania i cenie to za mało. Przekaż w nim historię! Dla kogo jest ten produkt? Jakie wartości otrzyma klient po zakupie? Dlaczego warto go mieć? Skup się na korzyściach!

Znając dokładnie swoją grupę docelową oraz wiedząc, jakie wartości dostarcza im Twój produkt, zaczniesz skutecznie docierać do osób, które będą zainteresowane tym, co mogą od Ciebie kupić. Poznanie swoich klientów, to jeden z najważniejszych elementów strategii, a strategia jest podstawą każdego biznesu. Zastanów się, czym sama się interesujesz i na jakich grupach na Facebooku jesteś, jakie profile na Instagramie śledzisz i gdzie szukasz konkretnych produktów lub usług. Wejdź w buty swojego klienta i zacznij myśleć tak ja on!

Jak zawsze jestem ciekawa Twojej opinii! Jeśli chcesz podzielić się ze mną swoimi przemyśleniami na temat artykułu lub jeśli Twój biznes stoi w miejscu i potrzebujesz mojej pomocy, to jestem dla Ciebie na moim Instagramie! Możesz też napisać do mnie maila!

Redakcja e-Wenus.pl

Wyjątkowy cyfrowy magazyn i najlepszy kobiecy portal e-Wenus.pl tworzony jest przez kobiety i dla kobiet. Magazyn o współczesnym świecie widziany oczami kobiet porusza istotne dla nich tematy. Naszymi czytelniczkami są kobiety nowoczesne, czyli:
  • Przedsiębiorcze Polki prowadzące własne firmy i działalność nierejestrowaną, a także te pracujące na etacie.
  • Mamy poświęcające się macierzyństwu lub łączące pracę zawodową z wychowywaniem dzieci.
  • Kobiety niezależne i singielki, które mają odwagę żyć według własnych zasad.
Chcemy być inspiracją dla innych kobiet dzielić się poradami na wiele życiowych kwestii i zachęcać do rozwoju w każdej dziedzinie życia. Piszemy o wydarzeniach i książkach dla kobiet, a także o finansach, stylu życia, pracy i biznesie, hobby, ezoteryce, rozwoju osobistym, modzie, urodzie, zdrowiu, zakupach, kulturze, wnętrzach i kobiecych pasjach jak np. w cyklu artykułów pt. Pasjonatki.