Podróże zagraniczne w dzisiejszych czasach dla większości osób stały się codziennością i kwestią normalną. Podróżujemy samolotami na wakacje, w celach osobistych, rodzinnych czy biznesowych. Jednak opóźnione loty to niedogodność i spore utrudnienie, które wpływa także na finanse. Kiedy i jak otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot? Przygotowałam poradnik dotyczący odszkodowania za opóźnienia w lotach samolotów.
Spis treści
Co to jest odszkodowanie za opóźniony lot?
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot samolotem to rekompensata finansowa za stracony czas i niedogodności wynikające z opóźnienia lotu. Wysokość odszkodowania za opóźnienie lotu najczęściej zależy od długości opóźnienia oraz odległości do pokonania. Kwota ta nie jest powiązana z zakupionym biletem.
Opóźnienie w lotach samolotów a konieczność zmiany planów
Niezależnie od celu podróży opóźnienie lotu samolotu zawsze jest stresujące dla pasażerów. Może utrudnić dotarcie na wymarzone wakacje, zakłócić harmonogram podróży biznesowej, a w skrajnych przypadkach uniemożliwić dotarcie na koncert, mecz czy kobiecy wypad z przyjaciółkami.
Kiedy podróżnemu przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
Rozporządzenie UE nr 261/2004, które weszło w życie w 2004 roku, reguluje sytuacje, w których przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot. Można się o nie ubiegać w przypadku gdy:
- opóźnienie wynosi minimum 3 godziny;
- linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za opóźniony lot;
- wykluczone zostały nadzwyczajne okoliczności, na które linie lotnicze nie miały wpływu.
Opóźniony lot a nadzwyczajne okoliczności
Do nadzwyczajnych okoliczności należą konflikty polityczne, zagrożenia bezpieczeństwa, niepokoje społeczne, niekorzystne warunki atmosferyczne, zderzenie z ptakami czy strajk pracowników kontroli ruchu lotniczego. Problemy techniczne nie są wyróżniane wśród okoliczności nadzwyczajnych, ponieważ konserwacja samolotów jest obowiązkiem linii lotniczych. Poza tym linie lotnicze nie zawsze informują o przyczynach opóźnienia. Firma AirCashBack jest liderem w branży odszkodowań za opóźnione loty, a w związku z tym posiada odpowiednie zasoby i narzędzia, by poznać przyczyny opóźnionych lotów.
Opóźniony lot a prawa pasażera
W przypadku opóźnienia lotu pasażer samolotu ma prawo do:
- odszkodowania finansowego;
- zmiany trasy lub zwrotu kosztu zakupu biletu;
- bezpłatnej opieki, czyli wyżywienia i napojów, zakwaterowania w hotelu oraz transportu do miejsca zakwaterowania.
Zdaniem Europejskiego Centrum Konsumenta w przypadku, gdy opóźnienie samolotu wynosi powyżej 2 godzin, pasażer ma prawo otrzymać posiłek oraz napoje w ilościach dostosowanych do czasu oczekiwania. Natomiast jeśli pasażer musi czekać do najmniej jedną noc na lot zastępczy, to ma prawo do zakwaterowania w hotelu na koszt linii lotniczych oraz do transportu pomiędzy lotniskiem i hotelem. Jeśli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin, pasażer ma dodatkowo prawo do zwrotu kosztu biletu lub wyboru innego połączenia. W przypadku gdy linie lotnicze nie zapewnią prawa do opieki, pasażer może domagać się zwrotu na podstawie paragonów lub faktur.
Ile wynosi i kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot uzależniona jest od położenia miejsca docelowego oraz długości trasy. Może wynieść od 250 do 600 Euro. Przewoźnik lotniczy ma obowiązek wypłacenia zadośćuczynienia za opóźniony lot, jeśli:
- Od daty lotu nie upłynął rok.
- Opóźnienie wyniosło minimum 3 godziny.
- Wynikało z problemów technicznych lub trudności linii lotniczych.
Wypełnij formularz i zgłoś zakłócenie: opóźniony lot, odwołany lot, przyspieszony lot lub odmowę wstępu na pokład (overbooking).
Jak dostać odszkodowanie za opóźniony lot?
Chcąc otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, można wypełnić odpowiedni wniosek u przewoźnika. Jeśli opóźnienia były konsekwencją jego zaniedbań, to jest zobligowany do wypłaty rekompensaty finansowej. Jednak linie lotnicze nie zawsze korzystnie odpowiadają na roszczenia klientów, a proces ten może być czasochłonny i żmudny. Dlatego warto skorzystać z usług ekspertów ds. odszkodowań za opóźniony lot, którzy znają prawo lotnicze. Jednym z nich jest firma AirCashBack, która już ponad 10 lat zajmuje się skutecznym wspieraniem pasażerów w uzyskiwaniu odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty. Co ciekawe, dopiero gdy otrzymasz rekompensatę finansową, firma pobiera opłatę za swoje usługi.