Wydawałoby się, że bycie już nie dzieckiem a jeszcze nie dorosłym (patrz: nastolatkiem), to tylko kolejny etap w życiu na drodze do dorosłości. W pewnym sensie tak właśnie jest. Jeśli jednak myślisz, że ta droga to tylko chodzenie (lub nie) do szkoły, odrabianie lekcji, wybieranie dalszego kierunku edukacji, ogólnego buntu, lekceważenia dorosłych i imprezowania, to muszę Cię rozczarować.
Okres dorastania to również czas uczenia się rozpoznawania i wyrażania emocji, radzenia sobie ze zmianą wyglądu, kształtowania nawyków, szukania osobowości, nabywania umiejętności radzenia sobie w relacjach czy wreszcie akceptacji siebie jako istoty. Życie nastolatka nie jest łatwe, ponieważ w szczególny sposób, każdego dnia towarzyszy mu stres. Najczęściej jednak, niestety, brakuje mu umiejętności radzenia sobie z nim.
Spis treści
Dlaczego tak trudno być nastolatkiem i co ma z tym wspólnego stres?
Stres jest elementem życia codziennego, jest wszechobecny. Pewnie zewsząd słyszysz, że większość ludzi sobie z nim nie radzi. Wydawałoby się, że skoro jest go więcej, to powinna temu towarzyszyć większa otwartość na szukanie sposobów radzenia sobie z nim. Tak jednak się nie dzieje. Dorosły (rodzic) nie znający sposobów na opiekowanie się stresem, na niwelowanie jego skutków, to automatycznie młody człowiek (jego dziecko), który również tych sposobów nie zna. I tu pojawia się główny problem wielu zachowań nastolatków. Potępiane zachowania młodych ludzi, takich jak: bunt, agresja, krzyki, używki wszelkiego rodzaju, są wynikiem braku edukacji o sposobach jak radzić sobie ze stresem, którego, jak się okazuje, młodzi ludzie mają więcej niż dorośli.
Badania pokazują (1), że „nadużycia” u młodych ludzi można przypisać hormonowi o nazwie allopregnanol, który jest wydzielany w reakcji na stres. W przeciwieństwie do dorosłego organizmu u młodzieży, zamiast działać odprężająco, wzmacnia działanie stresu. To sprawia, że młody organizm szuka na zewnątrz czynników rozładowujących stres, ponieważ jego organizm sam sobie z tym nie radzi. Niedojrzałe ciało migdałowate sprawia, że młodzi ludzie reagują w sytuacjach stresowych większymi emocjami niż dorośli. Dodać do tego należy również fakt, że kortyzol – hormon stresu, który powoduje rozchwianie emocjonalne, jest (w naturalny sposób) na znacznie wyższym poziomie u młodego człowieka niż u dorosłego. Natomiast negatywne emocje takie jak: stres, zamartwianie, niepokój, gniew w wyraźny sposób łączą się z wysokim poziomem kortyzolu.
Duży wpływ na samopoczucie naszych dzieci ma również dieta. Składnikiem, który najbardziej podnosi poziom stresu, jest cukier – spożywany we wszystkich przetworzonych pokarmach, a szczególnie w napojach, gdzie jest go najwięcej. Również kofeina u młodych ludzi pogarsza stany lękowe, stresowe i depresyjne (2).
Kolejnym czynnikiem jest nieustannie „zalogowany” w sieci mózg, który w natłoku płynących informacji i obrazów nie jest w stanie ich przetworzyć, a już na pewno nie może ich zweryfikować. Nieodpowiednia ilość snu, wynikająca również z tego, że w okresie dojrzewania do dorosłości zmienia się rytm dobowy, staje się kolejnym czynnikiem wysokiego poziomu kortyzolu w organizmie, a co za tym idzie: stresu w życiu młodych ludzi.
Co możesz zrobić?
Zrozumienie, jak funkcjonuje organizm młodego człowieka, może być pierwszym krokiem do tego, aby wpleść w jego życie umiejętność stosowania technik relaksacyjnych. Jest to o tyle ważne, że życie młodego człowieka może stać się łatwiejsze, a w przyszłości uchroni go to przed wieloma skutkami stresu w życiu zawodowym, rodzinnym czy na poziomie zdrowia. Umiejętność i znajomość technik relaksacyjnych może sprawić, że:
- łatwiejsze stanie się radzenie sobie i rozpoznawanie emocji;
- wzrośnie poczucie własnej wartości;
- wzrośnie poziom odwagi czy chęci do rozwijania siebie, swoich talentów;
- łatwiej będzie nawiązywać relacje, radzić sobie w nauce czy życiu codziennym.
Ponad 3 lata pracy z metodami głębokiego relaksu, przede wszystkim z metodą Access Bars® dowodzi, że dbanie o poziom stresu i umiejętność radzenia sobie z nim ma przeogromny wpływ na poprawę jakości życia bez względu na wiek. Łatwość korzystania z metody Access Bars® pokazuje też, że nie potrzeba skomplikowanych działań, aby to osiągnąć.
Co to Access Bars®?
To metoda polegająca na subtelnym dotyku 32 punktów na głowie. Metoda, która podczas godzinnej sesji może przynieść efekt jak 20 godzin medytacji, a równocześnie:
- łagodzi skutki stresu, uspokaja i wycisza umysł,
- łagodzi stany lękowe i napięcia emocjonalne,
- wspomaga w leczeniu depresji,
- podnosi poczucie własnej wartości,
- zwiększa poziom odwagi i chęci do działania,
- wspiera w rozwoju i nauce, zwiększając poziom koncentracji,
- wzmacnia i otwiera kreatywność,
- głęboko relaksuje, wspomagając w bezsenności,
- niweluje blokady mentalne, wprowadza do życia radość,
- ułatwia dokonywanie wyborów.
Jak widzisz, korzyści jest całe mnóstwo. Każda z nich jest ważna z perspektywy nastolatka.
Stres u nastolatków – podsumowanie
Ocenianie zachowania innych przychodzi nam bardzo łatwo. Często jednak inne osoby stanowią nasze lustrzane odbicie. Nie zawsze to odbicie jest w stosunku 1:1, może być tylko częścią, jednak zawsze warto się mu przyjrzeć. Nasze dzieci są w pewnym sensie matrycą naszych zachowań, uczuć, emocji – dodatkowo wzmocnioną biologicznie, adekwatnie do stopnia rozwoju.
Jeśli chcesz, aby cokolwiek zmieniło się w życiu Twoich pociech, prawdopodobnie potrzebujesz najpierw zmienić coś w sobie. Chcąc nauczyć czegoś swoje dziecko, sama musisz najpierw daną umiejętność posiąść. Zachęcam Cię więc do tego, byś w pierwszej kolejności dla samej siebie nauczyła się sposobów, w jaki możesz zaopiekować się własnym stresem. Później natomiast podziel się tym ze swoim dzieckiem/nastolatkiem. Może to właśnie okaże się sposobem, dzięki któremu wasze wspólne życie nabierze innego wymiaru?
Najlepszy portal dla kobiet e-Wenus.pl dostarcza informacji istotnych dla każdej z nas.
Autorka: Justyna Wiśniewska – Trenerka Głębokiego Relaksu, na co dzień wykorzystuje metody Access Bars®, Access Facelift®, a także Access Body®; certyfikowana aromaterapeutka; twórczyni poradnika „Projekt relaks, czyli jak zapanować nad życiowym chaosem”; współautorka książki „Świat kobiecej mocy”.
Miejsca w sieci:
- Strona: https://zapachzdrowia.com/
- Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063830963201
Bibliografia:
1. „Stres a picie alkoholu wśród studentek i studentów w Polsce” Ewa Karmolińska – Jagodzik
2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26508718/