Media społecznościowe to doskonałe miejsce, w którym możesz sprzedawać swoje usługi „przy okazji”. Świadomie budując społeczność składającą się z osób z Twojej grupy docelowej, masz możliwość tak poprowadzić sprzedaż, żeby szybko i bez większych problemów zapełnić swój kalendarz. Zastanawiasz się, w jaki sposób zamienić swoich obserwatorów w klientów, a serduszka i „lajki” na przelewy? Sprawdź, jak podejść do social mediów, żeby Twoja sprzedaż znacznie wzrosła.
Spis treści
Poznaj swoich klientów
Zanim zaczniesz budować swoje media społecznościowe, zastanów się, kto jest Twoim klientem. To właśnie na podstawie tych informacji podejmiesz później decyzję dotyczącą wyboru platform społecznościowych, na jakich będziesz obecna.
Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze bazy klientów
Zaczynając biznes, jeszcze nie mamy swojej bazy klientów. Jednak już na samym początku z pewnością masz przynajmniej wstępną wizję tego, z kim chcesz współpracować. Jest to ważne, żeby dobrze dopasować Twoje usługi. Dlatego zastanów się, z kim chcesz współpracować. Czy są to kobiety, czy mężczyźni? W jakim przedziale wiekowym są? Czym zajmują się na co dzień? Mają swoje firmy, a może pracują na etacie lub jeszcze studiują? Te informacje pomogą Ci ustalić ich ogólny harmonogram dnia. W jakich godzinach pracują, zajmują się obowiązkami domowymi, a kiedy mają czas dla siebie. Później możesz ustalić, na jakich platformach społecznościowych ich spotkasz.
Jeśli masz już bazę klientów
Zapytaj ich o to, co lubią! Dowiedz się, gdzie Twoi klienci spędzają czas. Sprawdź statystyki. Czy są to raczej kobiety, czy mężczyźni? W jakim są wieku? Twoi klienci to doskonałe źródło informacji, które pomogą Ci podjąć decyzje biznesowe dotyczące nie tylko marketingu, ale też Twoich kolejnych usług i produktów. Możesz przygotować krótką ankietę, którą roześlesz do swoich klientów. Nie zapomnij o drobnym upominku na koniec. Bardzo dobrze sprawdza się tutaj darmowa, 15-minutowa konsultacja, którą możesz tak pokierować, żeby nie tylko poznać swoich klientów i im pomóc, ale również zaproponować skorzystanie z kolejnych Twoich usług.
Skup się na 2-3 platformach społecznościowych
- Kiedy wiesz już, kim są Twoi klienci, przejdź do wyboru platform społecznościowych, na których będziesz działać. Najczęściej naszym pierwszym wyborem są produkty Meta — Instagram i Facebook. Rzeczywiście, w większości przypadków jest to dobry kierunek. Jednak nie znajdziesz tam każdej grupy docelowej.
- Dlatego w dalszym ciągu analizuj swoich potencjalnych i obecnych klientów. Zastanów się, gdzie najchętniej spędzają oni swój czas. Kobiety częściej wybierają Instagram i TikTok. Mężczyźni natomiast chętniej zaglądają na YouTube i Facebook. Wszyscy lubią słuchać podcastów, szczególnie osoby, które dużo podróżują.
- Jeśli ktoś prowadzi swój biznes, na pewno jest na Instagramie i na LinkedIn. Z pewnością zagląda również na tematyczne grupy na Facebooku i, być może, próbuje swoich sił na TikToku. Najprawdopodobniej wylewa strumień swoich myśli na X lub Threads.
Dobierz social media dla biznesu do rodzaju oferowanych produktów lub usług
Jak widzisz, opcji jest bardzo dużo. Twoim zadaniem jest zdecydowanie, gdzie Ty powinnaś być, żeby stykać się ze swoim potencjalnym klientem. W jakim miejscu on jest najbardziej skłonny do zakupów? To bardzo mocno zależy również od Twoich usług. Jeśli są one związane z codziennością — bądź tam, gdzie Twoi klienci odpoczywają. Jeśli natomiast oferujesz usługi biznesowe — skup się na platformach, gdzie pracują. Wybierz 2, maksymalnie 3 platformy społecznościowe, na jakich będziesz aktywna. 1 to za mało. Jak wielokrotnie już nam Meta udowodniła, mogą zdarzyć się różne wypadki i wpadki. Dwie lub trzy platformy pomogą Ci:
- potestować różne treści,
- zabezpieczyć się na wypadek awarii lub blokady,
- dotrzeć do szerszego grona odbiorców i potencjalnych klientów.
A jednocześnie nie będą zajmowały Twojego całego czasu pracy.
Dlaczego aż tak bardzo skupiam się na wyborze platformy i grupie docelowej? Ponieważ to jest połowa Twojego sukcesu! Jeśli podejmiesz tutaj dobre decyzje, dotrzesz do swoich klientów, zainteresujesz ich i zapełnisz swój kalendarz spotkaniami i projektami.
Wchodź w interakcje ze swoimi odbiorcami
Skoro już masz wybrane miejsca w sieci, gdzie chcesz działać, pora na realizację zadań. Zacznijmy od tego, że warto wchodzić w interakcje ze swoimi odbiorcami. Szczególnie jeśli budujesz markę osobistą, czyli taką, która opiera się na Twoim imieniu i nazwisku. Pamiętaj, że odbiorcy zaangażują się proporcjonalnie do tego, jak mocno zaangażujesz się Ty. Warto więc rozmawiać z odbiorcami i obserwatorami i zachęcać ich do pisania wiadomości do Ciebie. Nie zapomnij też na nie odpisywać! Na początek dobrym sposobem jest witanie nowych osób. Bardzo dobrze sprawdza się to na:
- Instagramie,
- Facebooku,
- Threads,
- LinkedIn.
Napisz krótką wiadomość powitalną do swoich nowych obserwatorów i witaj każdego, kto pojawi się na profilu. Przy okazji nie zapomnij o tym, żeby zapytać, skąd do Ciebie trafili lub co ich zainspirowało, żeby Cię zaobserwować! Jest to dla Ciebie kolejna przydatna informacja — dowiesz się, które treści i działania marketingowe są najskuteczniejsze. Na swoich profilach prowadź dialog, nie monolog. Co mam tutaj na myśli? Reaguj na to, co mówią, robią i komentują Twoi odbiorcy. Widzisz, że ostatnio częściej skupiają się na jakimś temacie? Opowiedz o tym na swoich kanałach. W ten sposób przyciągniesz ich uwagę i sprawisz, że Ci zaufają. A pamiętaj, że jest to bardzo ważny element lejka sprzedażowego. To właśnie zaufanie jest ostatnim etapem przed zakupem produktu lub rezerwacją terminu spotkania.
Nie bój się sprzedawać
Podczas mentoringów marketingowych, które prowadzę, bardzo często pojawia się jeden problem. Strach przed sprzedażą. Przedsiębiorczynie boją się, że za dużo mówią o swoich produktach, za często je sprzedają i za mocno chcą je „wcisnąć” swoim odbiorcom. Tymczasem rzeczywistość jest totalnie inna. Wielokrotnie okazuje się, że mogłyby mówić dużo więcej, częściej i z większym zaangażowaniem. Dlaczego? Bo nawet ja, ich mentorka, która uważnie je obserwuje, nieraz nie czuję, żeby cokolwiek mi sprzedawały.
Pamiętaj, że tylko niewielka garstka obserwatorów będzie codziennie zaglądała na Twoje kanały w mediach społecznościowych. Najczęściej po drodze coś im wypadnie, mają gorszy dzień, czas bez telefonu lub zwyczajnie przeklikają Twoje treści, szukając tego, czego aktualnie potrzebują. W konsekwencji mogą ani razu nie usłyszeć o tym, że w danym tygodniu otwierasz możliwość zapisu na konsultacje, jeśli wspomnisz o tym tylko 2 lub 3 razy. Nie bój się sprzedawać ani mówić wprost, że na swoim biznesie chcesz zarabiać. Najczęściej mówisz o jakimś projekcie dużo mniej, niż Ci się wydaje.
Twoje usługi pomagają Twoim klientom
Jesteś specjalistką w swojej dziedzinie. Oznacza to, że wspierasz i pomagasz swoim klientom. Korzystając z Twoich usług:
- zarabiają więcej,
- rozwiązują problemy,
- oszczędzają czas lub pieniądze,
- mają lepiej zorganizowaną przestrzeń lub pracę,
- widzą nowe okazje, których wcześniej nie dostrzegali.
Są również pewniejsi siebie, podejmują lepsze decyzje i ich życie jest po prostu lepsze. W związku z tym Ty naprawdę im pomagasz, niezależnie od tego, czym się zajmujesz. Warto o tym pamiętać zawsze, kiedy pojawi się u Ciebie strach przed sprzedażą.
Kim stają się Twoi klienci dzięki Twoim usługom?
Jeśli natomiast nie wiesz, jak sprzedać swoje usługi, odpowiedz na to proste pytanie. W jaki sposób pomagają one Twoim klientom? Jak sprawiają, że ich życie jest lepsze? Doskonałym pytaniem jest również „Kim stają się Twoi klienci dzięki Twoim usługom?”. To pytanie w ostatnich miesiącach pozwala osiągnąć zdecydowanie najlepsze wyniki sprzedażowe. Wykorzystuj te pytania w swoich mediach społecznościowych. Pamiętaj, żeby zawsze stawiać klienta w centrum uwagi. Skup się na tym, co on z tego będzie miał. Nie na tym, jak Ty mu w tym pomożesz. Dzięki temu osoba po drugiej stronie poczuje, że naprawdę zależy Ci na jej dobru i chętniej skorzysta z Twoich usług.
Nie sprzedając, zabierasz swoim odbiorcom szansę na rozwój
Kolejnym krokiem pomocnym w pokonaniu strachu przed sprzedażą jest uświadomienie sobie, że odbierasz swoim klientom możliwość skorzystania z Twoich usług, a więc poprawy ich życia. Skoro Ty pomagasz im poprawić poszczególne aspekty ich codzienności, to bez Ciebie nie mają tej szansy. W konsekwencji niejako skazujesz ich na:
- niższe zarobki,
- gorszą organizację czasu,
- mniejsze zadowolenie z życia,
- problemy w pracy i w codziennym życiu.
W takim razie Twoja sprzedaż to nic innego jak pozwolenie Twoim klientom na skorzystanie z szansy. Zauważ, że jest to kolejny doskonały sposób na sprzedaż. W poprzednim punkcie skupiałaś się na korzyściach, jakie będą mieli klienci. Tutaj skupiasz się na nieprzyjemnościach, których dzięki Tobie unikną.
Komunikacja sprzedażowa w mediach społecznościowych powinna opierać się na tych dwóch filarach. Pokazujesz odbiorcom, co zyskają dzięki współpracy z Tobą oraz co stracą, jeśli do tej współpracy nie dojdzie. Możesz pokazać im również zagrożenia, jakie pojawią się, jeśli zdecydują, że jednak nie chcą skorzystać z Twoich usług. Jeśli zastanawiasz się, która z tych metod jest lepsza, przetestuj obie. Każda grupa odbiorców jest inna i jest to niezależne od branży, w jakiej się działa. Dlatego najlepiej jest wypisać sobie korzyści i zagrożenia, które przedstawisz. Następnie przygotuj serię postów, w których skupisz się na tych aspektach i sprawdź, które najlepiej się klikają i przynoszą Ci najlepszą sprzedaż.
5 szybkich rad sprzedażowych
Na koniec łap ode mnie 5 szybkich rad sprzedażowych i marketingowych, które możesz wykorzystać jeszcze dzisiaj. Część z nich już pojawiła się w artykule, ale dzięki tej krótkiej liście na pewno o nich nie zapomnisz.
- Powitaj nowe osoby na swoim profilu. Cofnij się 1-2 tygodnie wstecz i porozmawiaj z osobami, które Cię obserwują.
- Wypisz 15-20 nieoczywistych korzyści ze współpracy z Tobą. Przykład? Jeśli jesteś stylistką, korzyścią dla Twoich klientek może być udana rozmowa rekrutacyjna. Dzięki doskonale dopasowanym ubraniom zrobią dobre pierwsze wrażenie. To z pewnością przełoży się na to, jak potoczy się spotkanie.
- Przygotuj plan publikacji z uwzględnieniem lejka sprzedażowego. Każdy z Twoich postów powinien spełniać jedną lub więcej z 4 ról — poznanie, polubienie, zaangażowanie lub sprzedaż.
- Skorzystaj ze wsparcia innych przedsiębiorczyń, które są na podobnym poziomie do Twojego. Weź udział w mastermindzie, zapisz się do grupy na Facebooku lub skorzystaj z grupowych warsztatów.
- Dobrze poznaj osoby, którym chcesz sprzedawać. Dowiedz się, co lubią, czego się boją i jakie są ich marzenia lub cele.
Stosując się do wskazówek, które znalazłaś w tym artykule, z pewnością Twoja sprzedaż z mediów społecznościowych wzrośnie. Już samo poznanie Twoich klientów i innych przedsiębiorczyń pomoże Ci się rozwinąć. Natomiast każdy kolejny punkt będzie Cię zbliżał do sukcesu.
Portal dla kobiet e-Wenus.pl to pierwsze źródło informacji o tym, co ważne dla kobiet.
Autorka: Dominika Seratowicz — od 4 lat zajmuję się marketingiem. Jestem właścicielką butikowej agencji marketingowej Myśli Nieuporządkowane, szkoleniowcem i organizatorką warsztatów oraz networkingów dla kobiet. Moją misją jest wspieranie kobiet w ich drodze do sukcesu. Wiem, z jakimi wyzwaniami mierzy się każda przedsiębiorczyni, dlatego zależy mi na tym, żeby każda moja podopieczna otrzymała ode mnie mnóstwo biznesowego i marketingowego wsparcia, które jest tak ważne dla rozwoju.
Miejsca w sieci:
- Strona www: http://dominikaseratowicz.pl/
- Instagram: https://www.instagram.com/dominika.seratowicz
- Grupa na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/406799802323003/
Autorką zdjęć jest Ania Łapczak