Kompendium wiedzy o produkcji kosmetyków

You are currently viewing Kompendium wiedzy o produkcji kosmetyków

Wiele kobiet marzy o własnej marce kosmetycznej. Realizacja tego przedsięwzięcia jest w zasięgu ręki, a mając wizję i kapitał, w dzisiejszych czasach produkcja kosmetyków pod marką własną staje się coraz łatwiejsza. A jak to zrobić i czy długo to trwa? W rozmowie z Moniką Blezień-Ruszaj – doradcą ds. dokumentacji kosmetycznej poniżej postaramy się opowiedzieć, na co zwrócić uwagę podejmując się zadania wprowadzenia kosmetyku na rynek.

Ile czasu zajmuje proces produkcji kosmetyków od pomysłu aż po gotowy do sprzedaży produkt?

Proces produkcji kosmetyków jest uzależniony od naszego pomysłu na konkretny kosmetyk, receptury, posiadanych informacji, finansów, zaplecza technicznego, jak i zasobów ludzkich. W internecie znajdziemy receptury na proste kosmetyki, które możemy wykonać nawet w naszym domowym laboratorium. Pamiętać musimy jednak, że taki produkt możemy używać tylko we własnym zakresie, nie możemy udostępniać go osobom trzecim. Dlaczego? To wyjaśnię w kolejnych odpowiedziach.

Sam proces produkcji nie jest może długi, ale przygotowanie dokumentacji, zakup potrzebnych składników, testy… to wszystko składa się na czasochłonny proces, który może potrwać od 5 miesięcy nawet do roku. Czy to długo? Dla niecierpliwych osób – oczywiście, jednakże jeżeli chcemy spać spokojnie i mieć wszystkie wymagania spełnione, trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Jak produkować kosmetyki zgodnie z prawem?

Produkcja w manufakturze kosmetycznej nie różni się od dużego zakładu produkcyjnego wymaganiami prawnymi i dostosowaniem lokalu do wymagań stawianych przepisami. Wiem, duży zakład ma zasoby ludzkie, pomieszczenia, kapitał i dostęp do dużych dostawców. Mimo to wymagania dla wszystkich producentów kosmetyków są takie same. Muszą oni dostosować swoje pomieszczenia, procedury i proces produkcji do wymagań stawianych prawodawstwem i zapisanych w normie GMP.

Jakie wymagania musi spełnić osoba wprowadzająca kosmetyk na rynek?

Przede wszystkim powinien zapoznać się i stosować wymagania Rozporządzenia 1223/2009/WE, które jest najlepszym przewodnikiem z wytycznymi dla wprowadzających.

Wprowadzając kosmetyk do sprzedaży, trzeba pamiętać, by:

  • produkt był bezpieczny;
  • przeprowadzić ocenę bezpieczeństwa produktu;
  • skład produktu był zgodny z aktualnymi ograniczeniami;
  • posiadać dokumentację produktu m.in. raport bezpieczeństwa produktu kosmetycznego, MSDS (karty charakterystyki) substancji, atesty, certyfikaty;
  • wytwarzać produkt zgodnie z zasadami GMP;
  • zgłosić kosmetyk do Cosmetic Products Notification Portal (CPNP);
  • prawidłowo oznakować produkt kosmetyczny;
  • zapewnić prawdziwości i rzetelne deklaracje właściwości produktu;
  • przestrzegać zakazu testów produktu gotowego i testowania składników na zwierzętach;
  • zapewnić dostęp do informacji o składzie produktu i przypadkach zachorowań;
  • informować o ciężkich działaniach niepożądanych wywołanych użyciem produktów kosmetycznych;
  • zapewnić dostęp organom kontroli odpowiednie informacje i dokumenty.

Osoba wprowadzająca kosmetyki do sprzedaży jest odpowiedzialna zarówno za produkt, jak i za problemy, czy też reakcje alergiczne, jakie mogą wystąpić. Ma również obowiązek zgłaszania ciężkich działań niepożądanych do właściwych organów.

Czy producent kosmetyków wszystkim musi zajmować się samodzielnie?

Oczywiście, że NIE. Wiadomo, że większość z przedsiębiorców, szczególnie w małych, rodzinnych manufakturach kosmetycznych to tzw. Zosie-samosie i chętnie wszystko ogarnęłyby same, ale nie można znać się na wszystkim. Doby też nie wydłużymy, żeby pogodzić wszystkie obowiązki zawodowe i prywatne. Produkcja kosmetyków ma to do siebie, że większość czynności możemy delegować, zlecić do wykonania; rozpoczynając od dokumentacji, ulepszenia, wykonania lub zakupu gotowej receptury, jak i całej produkcji. Czy to ma sens, pytają mnie czasem moje zaznajomione manufaktury kosmetyczne? Tak, jeżeli Twoja produkcja się rozwija, masz coraz więcej pomysłów na poszerzenie swojego portfolio, nie dasz rady wykonać wszystkiego samodzielnie. Możesz zlecieć raport bezpieczeństwa, przegląd kart charakterystyki czy też grafikę nowej etykiety wyspecjalizowanej w tym zakresie firmie. Jeżeli Twoja linia do produkcji nie daje rady z ilością kosmetyków, możesz nawiązać tzw. produkcję kontraktową z innym podmiotem. Rozwiązania zawsze są i warto z nich korzystać. Pamiętajmy o tym, żeby nasza pasja, jaką są kosmetyki, nie stała się dla nas horrorem, gdyż nie potrafimy sobie poradzić z wszystkimi wymaganiami i obowiązkami.

Czym jest wprowadzenie kosmetyku do obrotu, jak to zrobić krok po kroku?

Wprowadzenie produktów kosmetycznych od obrotu jest związane ze spełnieniem wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącym produktów kosmetycznych, o którym już wspominałam.

A oto 9 kroków do wprowadzenia kosmetyków do sprzedaży:

  • Pomysł
  • Określenie grupy docelowej – do kogo kosmetyk ma być skierowany
  • Kalkulacja i budżet
  • Ustalenie osoby odpowiedzialnej
  • Opracowanie receptury, dokumentacji produkt, Raport Oceny Bezpieczeństwa, etykieta, która zawiera m.in. dane takie jak: nazwa i adres firmy wprowadzającej produkt do obrotu, nominalna ilość preparatu w opakowaniu, data produkcji, numer partii, data przydatności, skład INCI i szczególne ostrzeżenia oraz deklaracje marketingowe.
  • Badania wdrożeniowe
  • Produkcja kosmetyku – a następnie badania dermatologiczne i aplikacyjne; test zgodności opakowania z substancją zawartą w kosmetyku; test mikrobiologiczny.
  • Rejestracja w CPNP
  • Podjęcie działań marketingowych, pozwalające zyskać rozpoznawalność i pomóc w sprzedaży

Kim jest doradca ds. dokumentacji kosmetycznej i czym się zajmuje?

Jako doradca służę pomocą w zakresie wdrożenia procedur wymaganych przez Rozporządzenie, pomagam w dostosowaniu, napisaniu i wdrożeniu Księgi zgodnej z wymaganiami Normy ISO 22716 – Dobra Praktyka Produkcyjna (GMP)*. Opracowuję i sprawdzam karty charakterystyki dla substancji wykorzystywanych w produkcji, czy są zgodne z przepisami prawa, czy substancje nie są zakazane bądź nie figurują na liście kandydackiej substancji stanowiących bardzo duże zagrożenie, oczekujących na pozwolenie. Pomagam w nawiązaniu współpracy z Safety Assesorem.

*GMP — Dobra Praktyka Produkcji Kosmetyków, stanowi zespół norm i standardów dla wszystkich zakładów wytwarzających produkty kosmetyczne. Dobre Praktyki Produkcyjne są praktycznym rozwinięciem koncepcji zapewnienia jakości wytwarzanych produktów, poprzez opis działań przedsiębiorstwa, opartych na zdrowej ocenie naukowej oraz ocenie ryzyka. Obowiązek wdrożenia dobrych praktyk produkcyjnych spoczywa na każdym producencie na mocy art. 8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych.

 

Portal dla kobiet e-Wenus.pl dostarcza informacji istotnych dla każdej z nas.

Monika Blezień-Ruszaj

Monika Blezień-Ruszaj – absolwentka kierunku ochrona środowiska i biotechnologia na Uniwersytecie Opolskim oraz ESG Management w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Uczestniczka kursów i szkoleń z ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju, BDO, REACH czy CLP. Od 20 lat praktyk w zakresie ochrony środowiska, dokumentacji środowiskowej, jak i kosmetycznej w przedsiębiorstwach. Autorka artykułów do prasy branżowej oraz przewodników po systemie BDO dla przedsiębiorców m.in. z branży beauty czy e-commerce. Jej pasją jest zgłębianie tajników receptur kosmetycznych, naturalne sposoby pozyskiwania olejków eterycznych, jak i tworzenie kosmetyków i perfum. Interesuje się sztuką, malarstwem i dobrą książką. Współautorka e-booków o pewności siebie w biznesie. Specjalistka ds. systemu BDO od 2018 roku.

Jeszcze przed wakacjami ukaże się mój nowy e-book pt. Od pomysłu do wdrożenia kosmetyku na rynek. Jest on owocem wieloletniej współpracy z przedsiębiorcami, którym pomagałam w opracowaniu dokumentacji oraz podpowiadałam jak wprowadzić krok po kroku produkt kosmetyczny na rynek.

Miejsca w sieci:

Redakcja e-Wenus.pl

Wyjątkowy cyfrowy magazyn i najlepszy kobiecy portal e-Wenus.pl tworzony jest przez kobiety i dla kobiet. Magazyn o współczesnym świecie widziany oczami kobiet porusza istotne dla nich tematy. Naszymi czytelniczkami są kobiety nowoczesne, czyli:
  • Przedsiębiorcze Polki prowadzące własne firmy i działalność nierejestrowaną, a także te pracujące na etacie.
  • Mamy poświęcające się macierzyństwu lub łączące pracę zawodową z wychowywaniem dzieci.
  • Kobiety niezależne i singielki, które mają odwagę żyć według własnych zasad.
Chcemy być inspiracją dla innych kobiet dzielić się poradami na wiele życiowych kwestii i zachęcać do rozwoju w każdej dziedzinie życia. Piszemy o wydarzeniach i książkach dla kobiet, a także o finansach, stylu życia, pracy i biznesie, hobby, ezoteryce, rozwoju osobistym, modzie, urodzie, zdrowiu, zakupach, kulturze, wnętrzach i kobiecych pasjach jak np. w cyklu artykułów pt. Pasjonatki.