Pod koniec lutego 2024 roku w Warszawie odbyła się premiera kampanii społecznej #JestemPewna, zrealizowanej w ramach już dziesięcioletniej inicjatywy Sukces Jest Kobietą. To wspólny projekt kilkunastu polskich przedsiębiorczyń, które tym razem chcą podkreślić, jak ważne jest, aby kobiety doceniały swoje umiejętności i dzięki temu rosły zawodowo w siłę. Wcześniej aktywne prospołecznie businesswomen poruszały w mediach m.in. tematy nierówności na rynku pracy w kampanii #ToTylkoPłeć, czy też sposoby na podniesienie się po pandemii w kampanii #BiznesSięNiePoddaje.
Spis treści
Poczucie pewności siebie nowoczesnych kobiet i jego brak
Jedno z badań dotyczących pewności siebie* wśród Polek i Polaków przeprowadzone zostało przez Uniwersytet WSB Merito (dawniej: Wyższa Szkoła Bankowa w Warszawie). Udział w nim wzięli pracownicy 7 dużych korporacji zatrudniających w Polsce. Wyniki potwierdzają powszechny pogląd, że kobiety są z siebie mniej zadowolone niż mężczyźni. Mają niższe niż mężczyźni poczucie skuteczności oraz są mniej odporne na krytykę, a jedyny obszar, w którym wypadają lepiej od mężczyzn, to poczucie własnej atrakcyjności. Nawet co druga kobieta deklaruje negatywne myślenie o sobie (56 proc.), co czwarta jest tego pewna (26 proc.)! Badacze zapytali też Polaków czy kobiety mogą być szefami. Co prawda 82 procent ankietowanych kobiet i mężczyzn deklaruje, że wierzy w kompetencje kobiet do pełnienia funkcji kierowniczych. Jednak na deklaracjach się kończy, ponieważ z tym poglądem faktycznie utożsamia się jedynie 27 proc. ankietowanych! Dotyczy to w równym stopniu mężczyzn, jak i kobiet.
Nowoczesna kobieto, bądź pewna swojej wartości
I właśnie na takie podejście do tematu pewności siebie postanowiły zareagować praktyczki biznesu.
– „Pomysł na tę kampanię narodził się z inicjatywy bohaterek, aktywnych nie tylko zawodowo, ale również wrażliwych na edukację i wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy. Podczas wielu rozmów, prowadzonych przy okazji sesji zdjęciowych, wywiadów i realizacji, to właśnie same przedsiębiorczynie poruszyły temat pewności siebie, tej biznesowej, jak i życiowej. Niestety, nasze pokolenie było wychowywane raczej w nurcie »siedź w kącie, aż cię znajdą«. Słyszałyśmy, że »dzieci i ryby głosu nie mają« czy »dziewczynki powinny być ciche i grzeczne«. Pokłosie tego widać bardzo dobitnie w polityce, w biznesie, w mediach. To właśnie musi głośno wybrzmieć, a dobre wzorce, zdrowej pewności siebie muszą pójść w świat. A kto może być lepszym głosem docierającym do młodych Polek, niż praktyczki biznesu, które od lat odnoszą sukcesy?” – podkreśla Aneta Zadroga, prezeska Grupy Medialnej Lifestyle, twórczyni inicjatywy Sukces Jest Kobietą, w ramach której realizowana jest kampania #JestemPewna.
Bohaterki kampanii #JestemPewna
A doświadczenie bohaterek kampanii #JestemPewna jest rzeczywiście imponujące. W inicjatywie udział wzięły:
- Bogumiła Sroka – Brylantowa Managerka marki Forever (FLP)
- Sylwia Mokrysz – prokurent firmy MOKATE S.A.
- Mirella Piwiszkis – założycielka firmy INSPIRE
- Krystyna Szeja – założycielka firmy budowlanej BAKS
- Sylwia Pikul – współtwórczyni marki VIP Dystrybucja
- Wioletta Podstawka – Central Eastern Europe Recruitment Centre Lead, DHL Supply Chain
- Agata Wydmańska – Head of Marketing&Communications CEE, DHL Supply Chain
- Katarzyna Matuszewska – Operation Excellence Director CEE, DHL Supply Chain
- Agnieszka Owczarek – prezeska w QUAEL Sp. z o.o.
- Agnieszka Kośnik-Zając – twórczyni marki BABIANA
- Beata Hudziak-Nagórska – prezeska Kancelarii 8TAX
- Katarzyna Szulim – prezeska Commfort Safety
- Monika Chajęcka – prezeska WelcomeFinance
- Danuta Ochał – wiceprezeska firmy LaserTec S.A.
- Joanna Nogaj-Ossowska – kosmetologia medyczna i estetyczna
- Wioletta Flach – prezeska marki Chlordioxid Academic Polska
- Marzena Kulesza – założycielka marek: Qul-Dent i MA PERLA
Gościnią specjalną podczas premiery była Klaudyna Cichocka-Volkov – założycielka alternatywnej szkoły podstawowej Łobuziaki we Wrocławiu.
Premiera kampanii społecznej #JestemPewna
Wydarzenie rozpoczął wernisaż w Zbylut Galerii w DM KLIF. Na wystawie podziwiać można było plakaty 17 Bohaterek kampanii #JestemPewna, na których każda z nich podzieliła się swoim osobistym mottem, dotyczącym tej zawodowej i życiowej pewności siebie. Po wernisażu odbyła się merytoryczna debata w ramach inicjatywy K2 Spotkania na Szczycie, którą poprowadziła Małgorzata Ohme, dziennikarka i psycholożka, która powiedziała, że „pewność siebie jest nam potrzebna. Musimy się jej uczyć i budować ją w sobie”.
Pewność siebie dla nowoczesnych kobiet i polskich przedsiębiorczyń
Oto, czym jest pewność siebie dla bohaterek kampanii:
- Mirella Piwiszkis – #JestemPewna, bo działam. Bezczynność bowiem rodzi wątpliwości i strach.
- Sylwia Mokrysz – #JestemPewna, bo działam zgodnie ze swoim sercem.
- Agnieszka Owczarek – #JestemPewna, że pewność siebie budujemy w oparciu o przekonanie o samym sobie.
- Agnieszka Kośnik-Zając – #JestemPewna, że siła tkwi w determinacji, odwaga w nowych wyzwaniach, satysfakcja w spełnianiu marzeń.
- Monika Chajęcka – #JestemPewna, wiem, że pozytywna energia i dobre relacje z ludźmi zawsze budują biznes, gospodarkę i szczęście.
- Agata Wydmanska – #JestemPewna, bo widzę siłę kobiet manifestującą się w naszej zdolności do przezwyciężania trudności i wspierania się nawzajem w każdym wyzwaniu.
- Katarzyna Matuszewska – #JestemPewna, bo wiem, że mam wpływ i że razem możemy więcej.
- Wioletta Podstawka – #JestemPewna, bo szukam i znajduję plusy w każdej sytuacji.
- Katarzyna Szulim – #JestemPewna, bo… doświadczanie życia jest najlepszą siłą napędową tego pewnika.
- Bogumiła Sroka – #JestemPewna, bo wierzę w ludzi i ich potencjał. Inspiruję do działania, tworzenia i budowania lepszego świata, opartego na współpracy i empatii.
- Krystyna Szeja – #JestemPewna, bo wiem, kim jestem.
- Joanna Nogaj – #JestemPewna, bo wierzę w siebie, mam wiedzę, umiejętności i najważniejsze… zaufanie Klientek.
- Wioletta Flach – #JestemPewna, że najważniejszą cechą pewności siebie jest wiara w siebie i w to, co robimy. Dzięki niej osiągamy obrany cel i spełniamy marzenia.
- Beata Hudziak – #JestemPewna, bo wiem, że niemożliwe nie istnieje.
- Sylwia Pikul – #JestemPewna, że sukces jest moim przeznaczeniem.
- Marzena Kulesza – #JestemPewna, bo jestem kobietą, która ma poczucie własnej wartości.
- Danuta Ochał – #JestemPewna, że opanowanie przekłada się na działanie, a to zwiększa poczucie własnej wartości i pewność siebie.
– „Dziękuję wyjątkowym bohaterkom kampanii i najlepszemu zespołowi świata za kolejny wyjątkowy i wyróżniający się na polskim rynku medialnym projekt, który małymi krokami przybliża Polki do zajmowania faktycznie należnego im miejsca w przestrzeni biznesowej” – podkreśliła Dagmara Wójcik-Jędrzejewska, koordynatorka kampanii z GM Lifestyle.
Zdjęcia z kampanii można podziwiać w Zbylut Galerii w Domu Mody KLIF w Warszawie. Wiosną na rynku ukaże się 9. edycja książki pt. Sukces Jest Kobietą – Łączy nas Biznes, w której znajdą się obszerne wywiady ze wszystkimi bohaterkami kampanii. Inicjatywa będzie również promowana przez cały 2024 rok na wydarzeniach, konferencjach i warsztatach w całej Polsce, a także w kobiecych mediach i na portalach dla kobiet, które podejmują temat kobiet w biznesie.
*Badanie „Uwierz w siebie” przeprowadzone w 2021 roku, jednym z autorów badania jest Uniwersytet WSB Merito (dawniej: Wyższa Szkoła Bankowa w Warszawie).