Zachowania konsumentów zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej wraz z inflacją, spowolnieniem gospodarczym oraz rozwijającymi się technologiami. Właściciele firm chcący wyprzedzać konkurencję powinni śledzić zwyczaje zakupowe klientów, a następnie dostosować firmę do ich wymagań, by przekształcić ich w lojalnych klientów. Czym są zwyczaje zakupowe konsumentów?
Spis treści
Czym są trendy zakupowe?
Trendy zakupowe to wzorce zachowań konsumentów, które obejmują nie tylko rodzaje kupowanych produktów, ale także wydane kwoty, częstotliwość zakupów i kanały wykorzystywane do dokonywania zakupów. Dzięki trendom zakupowym firmy mają możliwość lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, a następnie opracować strategie marketingowe oraz komunikację, a także odpowiednio dopasować swoje produkty i usługi. Poza tym wiedza dotycząca trendów zakupowych pozwala firmom poprawić jakość produktów i usług oraz opracować nowe, zadbać o lepszą jakość obsługi klientów, a także skierować swoją ofertę do odpowiednich odbiorców.
Najważniejsze trendy zakupowe konsumentów najbliższych lat
Jakość produktów ponad ich ilość
Już nie zależy nam na bylejakości. Ludzie świadomie wybierają wyższej jakości produkty, często z wyższej półki cenowej. Nawet jeśli robią większe zakupy, to nigdy nie rezygnują z jakości na rzecz ilości. W ten sposób stają się lojalnymi klientami marki i chętnie dokonują zakupów ponownie. To świetna informacja dla przedsiębiorców, którzy mogą poprawić jakość swoich produktów lub usług, by klienci do nich wracali.
Popularność mikroinfluencerów
Na popularności zyskują mikroinfluencerzy, jak np. popularny blog lifestylowy SposobyNaZycie.pl. Coraz więcej marek i firm podejmuje współpracę z mikroinfluencerami i trendsetterami, którzy dzielą się ze swoją społecznością opiniami o produktach lub usługach. Konsumenci chętniej kupują od autentycznych influencerów, czyli takich, którzy przed poleceniem produktu naprawdę rzetelnie go przetestują. I zamiast zaśmiecać swój kanał polecaniem przysłowiowego mydła i powidła wybierają produkty, które są spójne z nimi w 100%. Znaczna większość ich społeczności docenia szczere opinie o produktach i usługach.
Większy popyt na produkty przyjazne dla środowiska i zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój i troska o środowisko naturalne, czyli ESG, zdecydowanie zyskuje na ważności w oczach konsumentów. Dlatego chętnie kupują w firmach, którym ufają i które podzielają te wartości. Klienci zwracają uwagę na to, czy firmy robią coś dla świata i na tej podstawie podejmują decyzje zakupowe.
Zdrowie i dobre samopoczucie
Konsumenci poszukują również najlepszych sposobów na to, by zadbać o siebie. Deklarują wybór lepszej jakości żywności i artykułów spożywczych, warzyw i owoców wprost od rolnika oraz lepszej jakości kosmetyków. Kolejnym rosnącym trendem są domowe zabiegi SPA, częściej też uprawiają sport w domu, zamiast wybrać się na siłownię.
Social shopping, czyli zakupy w mediach społecznościowych
Rozwój różnorodnych platform mediów społecznościowych pociąga za sobą zmianę sposobu ich wykorzystania. Na popularności zyskuje social shopping, czyli zakupy w social mediach. Zakupy społecznościowe łączą e-commerce z mediami społecznościowymi oraz pozwalają na zakup produktów lub usług poprzez platformy takie jak Facebook, Twitter czy Instagram.
Ekspresowa dostawa
Klienci stali się coraz mniej cierpliwi. Chcieliby, aby zakupy online były dostarczone nawet tego samego dnia. Dlatego na wielu platformach sprzedażowych wygrywają sprzedawcy gwarantujący dostawę tego samego lub kolejnego dnia najlepiej do paczkomatu albo pod same drzwi.
Wygodne płatności
Coraz więcej osób przekonuje się do robienia zakupów w Internecie. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które ułatwia znalezienie promocji oraz umożliwia dostęp do nieograniczonej ilości produktów i usług. W związku z tym konsumenci oczekują różnorodnych opcji płatności. Nikt już nie płaci tradycyjnym przelewem, a znacznie popularniejsza jest płatność kartą, za pomocą szybkich płatności czy BLIK.
Czym zauroczyć klienta e-sklepu? Top Women w e-biznesie
– „Inflacja i spowolnienie gospodarcze utwierdziły konsumentów w przekonaniach, że podczas zakupów w Internecie można znaleźć lepsze promocje. Teraz zdecydowanie bardziej niż dotąd lubimy wybierać sprawdzone rozwiązania oraz jesteśmy konsumentami smart, których do niedawna było najwięcej. W dobie szybko zmieniających się cen nie bardzo jest możliwość, by podejmować mądre i oszczędne decyzje zakupowe.
W czasie inflacji rosną zakupy planowe, ostrożne, utylitarne, hurtowe. Rzadziej uważamy nasze zakupy za sprytne, ponieważ nie mamy pełnego spektrum możliwości. Przestajemy myśleć długoterminowo np. o ekologii. Zakupy przyjemnościowe robimy rzadziej, a więcej od nich oczekujemy. Robimy mały kroczek w kierunku sprawdzonych rozwiązań.
Staliśmy się trochę cenoholikami. Nie było tego przez jakiś czas. Konsumenci porównują ceny non stop i patrzą, co najbardziej opłaca im się kupić. Od dwóch lat obserwujemy duży wzrost opinii o produkcie, a to z tego względu, że nie chce nam się analizować informacji. Dlatego konsumenci zwracają uwagę na opinie znajomych lub oceny produktów w sklepie.
Ważna jest obecność marek i produktów w social mediach, gazetkach i aplikacjach, ponieważ konsumenci szukają inspiracji i porównują ceny i produkty w zasadzie wszędzie. Konsumenci wydają mniej, a oczekują więcej” – podkreślała Katarzyna Czuchaj-Łagód – członkini Rady e-Izby CEO Mobile Institute podczas wystąpienia pt. „Czym zauroczyć klienta e-sklepu”, które było elementem 4 modułu programu Top Women w e-biznesie. Więcej na jego temat przeczytasz na blogu lifestylowym w artykule pt.: Jestem uczestniczką programu Top Women w e-biznesie.