Minimalizm w biznesie, czyli jak ułatwić sobie życie zawodowe

You are currently viewing Minimalizm w biznesie, czyli jak ułatwić sobie życie zawodowe

Wiele osób uważa, że minimalizm nie jest dla nich. Minimalizm utożsamiają z wyrzeczeniami i życiem w ascezie wśród beżowych ścian i lnu. Z przerażeniem oglądają filmiki na YouTube, które przedstawiają osoby wegetujące (bo co to za życie?!) jedynie z setką przedmiotów. Dobrze, to był ekstremalny przykład. Ale czy masz poczucie straty, gdy wyrzekasz się taniej, starej książki, którą kiedyś kupiłaś, ale okazała się strasznie nudna? Prawdopodobnie nie. W czym więc leży problem? Czy naprawdę aż tak trudno żyłoby Ci się tylko wśród rzeczy (i zajęć), których potrzebujesz, które lubisz i cenisz?

Czym jest minimalizm?

Minimalizm to nie tylko wyrzucanie starych przedmiotów, to koncepcja sięgającą znacznie głębiej. Minimalizm to także podejście do życia i pracy, dzięki któremu jesteśmy troszkę mniej przytłoczeni, mniej zajęci i robimy mniej na chybił trafił. Do przeprowadzenia minimalistycznej rewolucji w swoim życiu musisz nie tylko przejrzeć swoje szafy i półki, ale przede wszystkim swoją głowę. To jednocześnie retrospektywny przegląd własnej przeszłości, planowanie przyszłości i nastawienie na uważne życie w teraźniejszości. Minimalizm pomaga nam poznać i zrozumieć samych siebie, a potem żyć z mniejszym balastem: rzeczy fizycznych, zajęć, a nawet osób. Minimalizm to światopogląd i styl życia, który opiera się na trafnych wyborach. Bo gdy już wybierzemy to, na czym nam naprawdę zależy, to bez żalu i poczucia straty dajemy odejść całej reszcie.

Minimalizm w biznesie

A jak ma się minimalizm do biznesu? Minimalizm to niekoniecznie przerzucenie się z Windowsa na Apple, ubrania w neutralnych barwach i przewrócenie całego mieszkania do góry nogami według wskazówek Marie Kondo (oczywiście można, jeśli tak czujesz). Możemy zrobić zdecydowanie więcej i ułatwić sobie nie tylko życie prywatne, ale i pracę zawodową.

Grupy tematyczne i biznesowe

Wybór trafnej grupy tematycznej na Facebooku, grupy networkingowej czy (najczęściej w późniejszym etapie rozwoju biznesu) wybór osób, dla których świadczymy usługi lub z którymi współpracujemy, by skalować biznes, wcale nie musi oznaczać ograniczenia zasięgu Twojej oferty. Czasem znajomość z jedną życzliwą osobą o szerokiej sieci kontaktów bardziej Ci się przysłuży niż obecność na sześciu grupach, na których wszyscy tylko klepią się po plecach, ale nie świadczą sobie nawzajem żadnych korzyści (nie polecają się wzajemnie, nie wspierają merytorycznie w problemach i wyzwaniach, nie dają wartościowego feedbacku). Wypróbuj różne opcje i asertywnie pożegnaj te, które nie wnoszą wartości do Twojego życia lub biznesu. Minimalna ilość grup o wysokiej jakości uczestnikach to jest coś, czego warto szukać. Idź w jakość, a nie w ilość.

Precyzyjna komunikacja

Minimalizm w biznesie może się przejawiać w oszczędności w słowach. Wcale nie znaczy to, że podczas spotkań mamy milczeć jak grób albo unikać zabierania głosu, gdy mamy coś ważnego do przekazania. Przeciwnie! Masz rozmowę z potencjalnym klientem? Precyzyjnie wybierz informacje, które chcesz mu przekazać. Niech Twoja wypowiedź nie będzie trzydziestominutowym monologiem opiewającym Twoje umiejętności i doświadczenie. Przygotuj się dobrze i opowiedz o tym, w czym pomagasz (Twoje umiejętności), komu pomagasz (jakiej grupie osób) i kogo teraz szukasz (do współpracy). Zaprezentuj swoje portfolio lub osiągnięcia, poinformuj o cenach. Przestudiuj informacje o swoim potencjalnym kliencie (strona www, social media) i przygotuj kilka pytań o jego potrzeby. Klient najprawdopodobniej sam dopyta Cię o resztę. Nie zalewaj go lub jej nadmiarem informacji o tym, jaka to jesteś świetna i profesjonalna. Nie rzucaj od razu w twarz briefu (warto go wysłać mailem po zakończeniu rozmowy wraz z podsumowaniem), nie wymuszaj podejmowania decyzji od razu. Daj oddech sobie i swojemu rozmówcy. Zapytaj klienta, czy ma jakieś pytania lub wątpliwości. Taka rozmowa będzie dużo przyjemniejsza, a klient łatwiej wyłuska z niej to, co go interesuje. Zostaniesz prawdopodobnie zapamiętana jako opanowana i rzetelna osoba, która sprawnie przekazuje informacje i nie zajmuje niepotrzebnie czasu. Pozostawisz po sobie wrażenie profesjonalizmu, ładu i spokoju. Ja chciałbym pracować z taką osobą, a Ty?

Smartfon i laptop

Minimalizm możemy wdrożyć na pulpitach naszych laptopów czy ekranach smartfonów. Służą do tego aplikacje takie jak Minimalist Launch App, dzięki którym nie tylko nasz pulpit staje się bardziej uporządkowany, ale dzięki swojej prostocie (brak ikonek!) zmniejsza szansę na rozpraszanie i odruchowe klikanie w appki i skróty. Uporządkuj swoje pulpity, foldery i dokumenty w chmurach. Dzięki temu już nigdy nie będziesz w panice szukać potrzebnych materiałów, nawet tych sprzed wielu lat. Zastanów się, czy nie trzeba uporządkować Twojej oferty, cennika lub strony www. Czy Twoja oferta jest przejrzysta i zrozumiała, a cennik aktualny? Jeśli trzeba ją uporządkować, zrób to jak najszybciej. Przeanalizuj (np. przy pomocy specjalisty) swoją witrynę internetową i upewnij się, że odwiedzający bez problemu się po niej poruszają, by trafić do sklepu lub oferty. W biznesie porządek na komputerze i w sieci może być ważniejszy niż porządek w szafie.

Dokumenty i książki

Sprawdź, czy na swoich półkach z dokumentacją i branżowymi podręcznikami nie ma rzeczy zbędnych na obecnym etapie rozwoju. Może są tam jakieś notatki z kursów, które już się zdezaktualizowały? Może znasz już niektóre zagadnienia tak dobrze, że nie potrzebujesz więcej podręczników dla początkujących? Takie materiały można sprzedać lub oddać osobom zaczynają dopiero przygodę w Twojej branży. Zrób miejsce dla nowych materiałów, na pewno się przyda! A w międzyczasie niech Twoje książki cieszą się nieco większą swobodą.

Social media

Czy musisz być obecna ze swoim biznesem na wszystkich social mediach, by skutecznie sprzedawać, edukować i budować świadomość marki? Jeśli już od jakiegoś czasu publikujesz treści na kilku kanałach social media, to masz dane, które możesz teraz sprawdzić. Które posty mają najwięcej reakcji? Na jakich kanałach? Gdzie głównie publikują osoby z Twojej branży? Zastanów się, czy koniecznie musisz być na wszystkich social mediach. Prawdopodobnie wystarczą dwa lub trzy (nie wybieraj tylko jednego, w przypadku utraty konta Twój biznes może mocno ucierpieć).

Kursy, szkolenia, konferencje

Minimalizm to kursy i szkolenia, które faktycznie przynoszą Ci wartość (niekoniecznie finansową!). Czy musisz koniecznie uczyć się na raz trzech języków obcych? Zrób dogłębny research i uważnie przestudiuj zapotrzebowanie na tego typu umiejętności w Twojej branży. Może możesz inaczej zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku niż żonglując kursami i notatkami z angielskiego, szwedzkiego i japońskiego. Sprawdź i dopytaj, jakie umiejętności są teraz pożądane i jak wysoki jest próg wejścia (z dnia na dzień nie zostaniesz raczej programistką Javy czy tłumaczem mandaryńskiego). Dzięki temu może Ci się udać stworzyć wyjątkową na rynku kompilację umiejętności, która stanie się wyróżnikiem Twojej marki.

Pamiętaj, że minimalistyczny styl życia wymaga od Ciebie uważnego namysłu i dokonywania strategicznych wyborów. Pocieszające jest to, że gdy raz dobrze wykonasz to zadanie, w przyszłości nie będziesz potrzebowała aż tyle czasu na dokonywanie kolejnych rozważań (choć oczywiście w miarę coraz lepszego poznawania własnych potrzeb może się zdarzyć, że niektóre decyzje trzeba będzie skorygować). Będziesz świadoma siebie, swoich zainteresowań, upodobań i celów, a dzięki temu wybory staną się dużo prostsze i intuicyjne. Nie pozwól, by rzeczy nieważne zabierały Twój cenny czas. Stawiaj na jakość, a nie ilość i chaos (w głowie, w planie dnia, w biznesie).

Wybieraj wartość!

Alicja Pasternak: Specjalistka Content Marketingu, Wirtualna Asystentka, założycielka i właścicielka marki Biznes Wirtualnie.

Redakcja e-Wenus.pl

Wyjątkowy cyfrowy magazyn i najlepszy kobiecy portal e-Wenus.pl tworzony jest przez kobiety i dla kobiet. Magazyn o współczesnym świecie widziany oczami kobiet porusza istotne dla nich tematy. Naszymi czytelniczkami są kobiety nowoczesne, czyli:
  • Przedsiębiorcze Polki prowadzące własne firmy i działalność nierejestrowaną, a także te pracujące na etacie.
  • Mamy poświęcające się macierzyństwu lub łączące pracę zawodową z wychowywaniem dzieci.
  • Kobiety niezależne i singielki, które mają odwagę żyć według własnych zasad.
Chcemy być inspiracją dla innych kobiet dzielić się poradami na wiele życiowych kwestii i zachęcać do rozwoju w każdej dziedzinie życia. Piszemy o wydarzeniach i książkach dla kobiet, a także o finansach, stylu życia, pracy i biznesie, hobby, ezoteryce, rozwoju osobistym, modzie, urodzie, zdrowiu, zakupach, kulturze, wnętrzach i kobiecych pasjach jak np. w cyklu artykułów pt. Pasjonatki.