Proces budowania marki osobistej odbywa się współcześnie w dużej mierze w świecie online. Wiele osób, dla których personal branding to jeden z podstawowych aspektów działalności własnej firmy, funkcjonuje w social mediach. Prowadzą fanpage lub aktywnie i biznesowo działają na swoich prywatnych profilach. Czy jednak wszyscy pamiętają o tym, jak ważna jest relacja z odbiorcami?
Zbudowanie trwałej relacji ze swoją wirtualną społecznością jest nie lada wyzwaniem. Jeśli należysz do osób, które rozwijają własny biznes, wykorzystując do tego media społecznościowe, z pewnością dbasz o wartościowy content i regularność w publikowaniu swoich treści. Aby Twoje działania były jeszcze skuteczniejsze, pamiętaj o jeszcze jednej kwestii: komentarzach.
Spis treści
Komentarze pod postami a relacja z odbiorcami
Dla wielu osób jednym z wyznaczników tego, czy ich działania w social mediach są skuteczne, jest ilość komentarzy czy „lajków” pod publikowanymi treściami. Nie do końca tak jest, ponieważ nawet ktoś, kto ma setki tysięcy obserwujących na Instagramie czy Facebooku i mnóstwo reakcji na każdy pojawiający się na tablicy post, może nie czerpać z tego większych korzyści. Mam tu na myśli korzyści w postaci dobrych wyników sprzedaży. Ostatecznie, w zdecydowanej większości przypadków, to nie liczba followersów przekłada się na kondycję finansową Twojej firmy, prawda?
Niemniej jednak, komentarze i reakcje pod postami czy rolkami świadczą o tym, jak zaangażowana jest Twoja społeczność. Aby zadbać o relację z odbiorcami i sprawić, by mieli oni poczucie, że są dla Ciebie ważni, Ty również zaangażuj się w proces komentowania. Odpowiadaj na wiadomości prywatne i komentarze, dyskutuj, dopytuj…
Jak odpowiadać na komentarze w social mediach?
To pytanie, na które odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Zgodzisz się zapewne z tym, że dialog ze społecznością wpływa pozytywnie na jej zaangażowanie. Warto jednak ten potencjał wykorzystać w 100%. Jak? Odpowiadać na komentarze w sposób, który nie ogranicza się tylko do
- „Dziękuję!”,
- „Pozdrawiam”,
- „Super!”.
Takie komunikaty nie zachęcają do dyskusji. Zamiast tego, skorzystaj z okazji, że ktoś skomentował to, co publikujesz i nawiąż dłuższą interakcję. Poproś o doprecyzowanie, zapytaj, co sprawia mu trudność, co w Twoim poście okazało się dla niego cenne lub zaskakujące. Zapytaj, dlaczego nie zgadza się z Twoim punktem widzenia. Spraw, by Twoi odbiorcy wiedzieli, że interesujesz się tym, co myślą, uważają, z czym mają problem. Kilka wskazówek, jak odpowiadać na komentarze, znajdziesz na grafikach poniżej.
Social media i ich rola w budowaniu wizerunku eksperta
Jeśli budujesz swoją markę osobistą, z pewnością chcesz, by inni postrzegali Cię jako profesjonalistę i eksperta w jakiejś dziedzinie. Media społecznościowe mogą Ci w tym pomóc. Jak? Po pierwsze: masz okazję dzielić się swoją wiedzą na swoim fanpage’u lub profilu prywatnym. Po drugie: na Facebooku istnieje całe mnóstwo grup, w których użytkownicy zadają pytania, szukają rozwiązania swoich problemów lub kogoś, kto im w tym pomoże. To jest właśnie szansa dla Ciebie:
- włączaj się w różnego rodzaju dyskusje,
- dziel się swoim doświadczeniem,
- podpowiadaj,
- pokaż, że wiesz, o czym mówisz i że chcesz pomóc.
Istnieje duża szansa, że po jakimś czasie staniesz się bardziej rozpoznawalny, a część z osób, którym w ten sposób pomożesz, dołączy do grona Twoich klientów. Tego Ci właśnie życzę!
Portal dla kobiet e-Wenus.pl to źródło inspiracji i porad dla kobiet.
Autor: Izabela Tomiczek-Pitlok – specjalistka od budowania marki osobistej, właścicielka agencji marketingowej wspierającej kobiece i męskie biznesy w budowaniu marki online (zakładanie i prowadzenie stron www, opracowywanie strategii działania w social mediach, kampanii reklamowych, tworzenie i wysyłanie newsletterów, pomoc w opracowywaniu produktów cyfrowych, przygotowywanie ulotek, wizytówek, roll upów i innych materiałów promocyjnych); pomysłodawczyni i założycielka międzynarodowego projektu „Kobiecy Challenge”, redaktor naczelna Magazynu Świat Kobiecej Mocy, współautorka książki „Świat Kobiecej Mocy. Niezwykłe historie 11 kobiet, które odważyły się zmienić swoje życie”.
Miejsca w sieci:
- strona: https://kobiecychallenge.com/
- strona: https://swiatkobiecejmocy.com/