Sukces w biznesie możemy definiować na wiele sposobów. Dla jednych będzie to produkt marzeń, zapewniający wciąż nowych klientów, dla innych dobrze dobrany zespół, który pozwala na złapanie oddechu i pracę dla firmy, a nie w firmie. Dla jeszcze innych sukces to przychody na odpowiednio wysokim poziomie. Jednak bez względu na to, czym on jest dla Ciebie, sukces w biznesie zawsze będzie wiązał się z emocjami. Z tego artykułu dowiesz się, jak emocje wpływają na sukcesy w biznesie. Sprawdź, co na ten temat mówi najnowsza wiedza o emocjach.
Spis treści
Po co nam emocje?
Czy w życiu nie byłoby prościej bez emocji, racjonalnie i na sucho, bez zbędnego roztrząsania. Wyobraź sobie, że miałaś trudny trening i na drugi dzień czujesz wszystkie mięśnie. To znak z ciała, że czas na odpoczynek i przerwę w ćwiczeniach. Kolejny trening planujesz więc dopiero za kilka dni. A teraz wyobraź sobie, że jest dopiero wtorek, a Ty na samą myśl o kolejnych zadaniach w firmie czujesz irytację. Hasło "podejmowanie decyzji" napawa Cię lękiem o ich rezultat, a czytanie o dokonaniach konkurencji przepełnia Cię zazdrością, bo też byś tak chciała. Te wszystkie emocje to też informacja dla Ciebie. Znak, że czas zacząć je zauważać, dostrzegać to, co do Ciebie mówią i działać w zgodzie z nimi. W zgodzie z emocjami nie oznacza pod wpływem emocji i w całkowitym odcięciu od racjonalnego myślenia. Oznacza za to bycie w połączeniu ze swoimi emocjami, a więc również z samą sobą.
Czym są emocje?
Emocje są jak kompas – wskazują Ci właściwy kierunek działań, również działań na polu biznesowym. Emocje pokazują Ci, czego pragniesz i co jest dla Ciebie ważne (radość, satysfakcja, i poczucie spełnienia). Wskazują Ci też to, co wymaga zmiany, przeorganizowania i na co nie masz zgody (złość, irytacja) lub pozwalają wejrzeć w swoje przekonania i zobaczyć, jakich lęków są one źródłem. Emocje dają Ci też energię do działania i jeśli nie będziesz w konflikcie ze swoimi emocjami, to tę energię będziesz mogła wykorzystać do zmian, zamiast przepalać ją na kłótnie lub ciągłe zamartwianie się.
Jak emocje pomagają Ci osiągać sukces w biznesie?
Kiedy już wiesz, że emocje pełnią bardzo ważne funkcje: mają Cię wspierać w relacji ze sobą i z innymi oraz motywować do działania, to łatwiej będzie Ci zrozumieć ich rolę w osiąganiu sukcesu w biznesie.
Emocje pozwalają na budowanie wartościowych relacji biznesowych
Biznes to dziś bardzo często nie tylko bycie ekspertem w danej dziedzinie, ale też relacje z ludźmi. Jeśli więc jesteś nie tylko specjalistą w swojej branży, ale też rozumiesz i prawidłowo obsługujesz własne emocje, to o wiele łatwiej będzie Ci nawiązywać i utrzymywać pozytywne i oparte na zaufaniu relacje z potencjalnymi partnerami biznesowymi czy klientami.
Znajomość i prawidłowa obsługa emocji to więcej energii na działanie
Emocje pokazują Ci też, gdzie jesteś w danym momencie. Z czym jest Ci po drodze, co jest dla Ciebie dobre, a co wymaga zmiany. Zauważanie swoich emocji i związanych z nimi potrzeb sprawia, że masz więcej energii na konstruktywne działanie, bo nie tracisz jej na kręcenie się w kółko i nieustanne powracanie do trudnych emocji.
Poukładane emocje to szybkość i trafność podejmowanych decyzji
Sukces w biznesie to również podejmowanie decyzji dobrych w dalszej perspektywie. A jeśli masz poukładane emocje, jesteś pewna tego, czego chcesz i do czego dążysz. Doskonale wiesz, jak chcesz budować swój biznes, a tym samym szybciej i łatwiej podejmujesz też kluczowe dla firmy decyzje.
Jak widzisz, emocje mogą być dla Ciebie cennym prezentem i przyczynić się do rozwoju Twojego biznesu. Ważne jest jednak to, abyś dała im przestrzeń, gdy przychodzą i nauczyła się je prawidłowo obsługiwać. Emocje stłamszone lub zbagatelizowane stają się źródłem wewnętrznego konfliktu. Natomiast emocje dopuszczone do głosu i wysłuchane mogą być piękną siłą napędową Twojego sukcesu w biznesie.
Autor: Paula Kuczyńska — trener pracy z emocjami, aromaterapeutka emocji, przewodniczka kąpieli leśnych i autorka podcastu "Zadbana emocjonalnie". Prowadzi sesje pracy z emocjami oraz warsztaty stacjonarne, w trakcie których uczy jak rozumieć i obsługiwać swoje emocje w prosty sposób, aby czuć się zadbaną finansowo i emocjonalnie. Strona: www.paulakuczynska.pl.