Coachingowe fakty i mity

You are currently viewing Coachingowe fakty i mity

Rozprawić się ze wszystkimi mitami o coachingu w jednym artykule… Graniczy z cudem. Zaryzykuję nawet, że kilku mogłoby nie wystarczyć. Zarówno artykułów, jak i cudów. Słowo coaching zostało tak bardzo wykrzywione i wypaczone, że oznacza wszystko… Począwszy od doradzania, trenowania, szkolenia, poprzez rozwiązywanie problemów, a skończywszy na obietnicy wielkiego sukcesu, który stoi (tak, on już tam jest!) tuż za rogiem, tylko… trzeba się po niego wychylić. Poznaj coachingowe fakty i mity.

Coach zaś to Twój największy motywator, który będzie Ci bez najmniejszego zawahania powtarzać (jak mantrę), że dasz radę i że jesteś najlepszy… Słyszeliście to gdzieś? Przyznam, że ja niezliczoną ilość razy. A oddzielić ziarno od plew w internecie na ten temat, również nie sposób. Rzetelnej wiedzy jest mało. Nie dość, że mało, to i zdawkowo. Mało kto się dzieli dobrymi coachingowymi praktykami, aby szerzyć świadomość na ten temat. Stąd już prosta droga do niezrozumienia i wypaczenia tematu. Droga Czytelniczko, ten artykuł zostawiam Ci, jako szerzenie dobrych praktyk w dziedzinie coachingu.

3 mity na temat coachingu

Trzy mity, z którymi ja najczęściej się spotykam, wyjaśniam poniżej w przystępny sposób.

Mit nr 1: Coach to specjalista w dziedzinie, w której mam problem, będzie mi mówić, co mam robić

Zadaniem coacha jest pomoc klientowi w znalezieniu innej perspektywy i tym samym uwolnienie klienta spod presji i ograniczeń, które niejednokrotnie sam sobie w głowie narzuca.

Mit nr 2: Coach pracuje tylko z pozytywnymi emocjami

Dobry coach ma solidne przygotowanie zarówno do pracy z emocjami pozytywnymi, jak i negatywnymi. Umie odzwierciedlić i unaocznić klientowi te pozytywne, ale i pracować nad jego sprawczością wobec trudnych i blokujących emocji.

Mit nr 3: Coaching dzieje się wyłącznie na spotkaniach

Na sesjach coachingowych klient doświadcza pracy w swego rodzaju laboratorium. Jest to miejsce do nazywania np. jego blokad i przeszkód, sprawdzania (możliwości) zmian, testowania ich (bez rzeczywistych konsekwencji). Jest to etap wyposażania klienta. Dużo więcej dzieje się pomiędzy sesjami. Ten sam klient mierzy się z rzeczywistością, wprowadza realne zmiany i sprawdza ich rezultaty (tym razem) na "żywym organizmie".

Coaching w pytaniach i odpowiedziach

Na samą myśl o coachingu w głowach wielu osób pojawia się mnóstwo pytań na ten temat. Tutaj znów wyjaśniam te najbardziej popularne, które słyszę najczęściej.

Czym jest coaching?

Coaching skupia się na teraźniejszości i przyszłości klienta. Przeszłość rozpatruje wyłącznie w kategoriach poszukiwania sprawczości wobec kolejnych sytuacji.

Jak znaleźć dobrego coacha?

Dobry coach pracuje z klientem na różnych poziomach: wiedzy, emocji, zasobów, przekonań czy schematów działania. Jak? Zadając pytania, szukające sedna, nazywając, strukturyzując czy zmieniając jego perspektywę.

Czym jest gotowość klienta na zmiany?

Wszystkie powyższe aspekty spaja gotowość klienta do wprowadzania zmian. Bez niej proces coachingowy nie ma sensu (i żaden coach tego nie skołczuje!). W ciągu pojedynczych sesji widać, czy klient chce rozwiązać swój problem i ruszyć z miejsca, czy (z dowolnej przyczyny) nie. Bez chęci i gotowości klienta na zmiany – szkoda czasu i zaangażowania obu stron.

Czym jest coaching z mojej perspektywy?

Jest jednym z narzędzi do pracy z Twoimi ciemnymi i jasnymi stronami mocy.

Kiedy i w czym pomoże coaching?

Gdy chcesz osiągnąć swój długofalowy cel, ale z różnych przyczyn stoisz w miejscu i ruszenie (z tegoż miejsca) pozostaje poza Twoim zasięgiem. Istotą pracy w procesie coachingu z klientem jest znalezienie wspólnej przestrzeni do osiągnięcia zamierzonego celu.

Czy cel jest tu najważniejszy?

Nie. Człowiek w tymże celu.

 

Inspirujący portal dla kobiet e-Wenus.pl to pierwsze źródło informacji o tym, co ważne dla kobiet.

Ania Zdankiewicz

Autorka: Ania Zdankiewicz — pracuję z działami HR i managerami, aby pracownikom chciało się chcieć. Tak po ludzku. Szerzę HR na najwyższym poziomie. Dlaczego piszę o coachingu? Ponieważ jest moją ulubioną (choć nie jedyną, którą pracuję) metodą wsparcia klienta w procesie zmiany.

Miejsce w sieci:

Redakcja e-Wenus.pl

Wyjątkowy cyfrowy magazyn i najlepszy kobiecy portal e-Wenus.pl tworzony jest przez kobiety i dla kobiet. Magazyn o współczesnym świecie widziany oczami kobiet porusza istotne dla nich tematy. Naszymi czytelniczkami są kobiety nowoczesne, czyli:
  • Przedsiębiorcze Polki prowadzące własne firmy i działalność nierejestrowaną, a także te pracujące na etacie.
  • Mamy poświęcające się macierzyństwu lub łączące pracę zawodową z wychowywaniem dzieci.
  • Kobiety niezależne i singielki, które mają odwagę żyć według własnych zasad.
Chcemy być inspiracją dla innych kobiet dzielić się poradami na wiele życiowych kwestii i zachęcać do rozwoju w każdej dziedzinie życia. Piszemy o wydarzeniach i książkach dla kobiet, a także o finansach, stylu życia, pracy i biznesie, hobby, ezoteryce, rozwoju osobistym, modzie, urodzie, zdrowiu, zakupach, kulturze, wnętrzach i kobiecych pasjach jak np. w cyklu artykułów pt. Pasjonatki.